SP gaat zich óók verzetten tegen opheffing buslijnen Gooi en Vechtstreek

18 oktober 2018

SP gaat zich óók verzetten tegen opheffing buslijnen Gooi en Vechtstreek

Foto: Provincie Noord-Holland / Provincie Noord-Holland
De kaalslag van het busvervoer in Noord-Holland Noord is nog maar net achter de rug. Maar de provincie heeft al weer een nieuw slachtoffer op het oog: de buslijnen in Gooi- en Vechtstreek. Deze week kregen statenleden een presentatie van de ideeën. Alleen "HOV" lijn 320 en een paar andere "stroomlijnen" blijven over. Zeven buslijnen zouden geheel of gedeeltelijk worden opgeheven. Statenlid Marnix Bruggeman kondigt aan dat de SP zich tot het uiterste zal verzetten.

In 2021 eindigt de subsidie-concessie Gooi- en Vechtstreek die de provincie aan Connexxion heeft verleend. Volgend jaar begint de aanbesteding van een nieuwe concessie. De provincie denkt nu al na hoe het nieuwe buslijnennet er uit moet gaan zien. Zij heeft daarvoor een opdracht gegeven aan Anne Koot, Proces- en Programma-manager van adviesbureau Goudappel Coffeng. Koot onthulde haar ideeën in een "benen-op-tafel"-overleg afgelopen maandag. Ze vindt dat er alleen nog zogenaamde stroomlijnen moeten overblijven, zoals HOV lijn 320. Mensen moeten daar op de fiets naar toe. Een fietsafstand van 2,5 kilometer vindt Koot aanvaardbaar. Als aanvulling kunnen er eventueel buurtbussen met vrijwilligers als chauffeur komen. Met het plan kan de provincie 20 procent besparen op de subsidie voor de buslijnen in Het Gooi.

Volgens de plannen zou buslijn 108 tussen Laren en Huizen moeten worden opgeheven. In Blaricum komt dan geen bus meer. Ook verdwijnen de

Foto: Provincie Noord-Holland / Provincie Noord-Holland

De dikke donkere lijnen zijn de op te heffen busroutes

Hilversumse buslijnen 1 (naar Kerkelanden), 2 (naar het Erfgooierskwartier en winkelcentrum Seinhorst) en 3 (Oosterengweg). Tussen Bussum en Huizen verdwijnt lijn 107 langs het Mediapark. In Bussum zelf wordt lijn 107 op de Huizerweg opgeheven. In de Huizermaat in Huizen verdwijnen de lijnen 100 en 101.

Volgens de provincie gaat het nog maar om voorlopige ideeën. SP-statenlid Marnix Bruggeman is echter meteen in de hoogste staat van paraatheid: "Wij hebben net de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord achter de rug. Daar zijn uiteindelijk 21 buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven. De plannen daarvoor zijn door de provincie zo lang mogelijk geheim gehouden. Toen de SP ze openbaar maakte, zei gedeputeerde Elisabeth Post zelfs dat de SP mensen op het verkeerde been zette en onnodig paniek zaaide. Maar ondanks felle protesten van SP en talloze buspassagiers zijn de plannen uiteindelijk door de coalitie van VVD, D66, CDA en PvdA helaas precies zo doorgevoerd zoals de SP had voorspeld." Bruggeman raadt de buspassagiers in het Gooi daarom aan nu alvast te protesteren tegen de opheffingsplannen. "Als je het nu niet doet, krijg je straks te horen dat de plannen al vastliggen en dat je maar eerder had moeten protesteren."

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

De stadsbuslijnen in Hilversum bestaan al sinds mensen-heugenis. Hier in 1974 op het niet meer terug te herkennen Stationsplein.