SP stelt mondelinge vragen over aardgas aardbeving Warder

8 juni 2018

SP stelt mondelinge vragen over aardgas aardbeving Warder

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
In de statenvergadering van aanstaande maandag 11 juni stelt de SP mondelinge vragen over de aardbeving in Warder. In dit dorpje ten noorden van Purmerend was in de nacht van 4 op 5 juni een aardbeving met een kracht van 2,5 op de Schaal van Richter. Volgens het KNMI is de aardbeving "zeer waarschijnlijk" veroorzaakt door de winning van aardgas in Noord-Holland. Het verband met Groningen is snel gelegd, en de SP vraagt dan ook aan gedeputeerde staten of ook in de zogenaamde kleine gasvelden de winning zou moeten stoppen.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Wie over de A7 rijdt tussen Hoorn en Purmerend kan halverwege aan de westkant, bij het benzinestation, de installaties van de 'Mijnbouwwerk Productielocatie Middelie-300' zien liggen. Begin dit jaar werd op het terrein aan de Havermeerweg een extra winput in gebruik genomen. De NAM wint hier het gas uit het gasveld tussen Schermerhorn in de Beemster en Warder, ten noorden van Purmerend. Uit het Middelie-veld wordt nu jaarlijks bijna een half miljard kubieke meter gas opgepompt. Op 4
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
januari van dit jaar stelden SP-statenleden Wim Hoogervorst en Carlien Boelhouwer al schriftelijke vragen over de verhoging van de productie. Gedeputeerde staten erkenden toen dat zij bij gaswinningsprojecten een adviserende rol hebben. Over de invulling van die rol bleven gedeputeerde staten echter vaag. Zij zeiden alleen dat zij aandacht vragen voor 'omgevingsmanagement'. Wat dit 'omgevingsmanagement' inhoudt bleef onduidelijk.

De verantwoordelijkheid voor de gaswinning en de gevolgen daarvan ligt allereerst bij de rijksoverheid. Maar na de bevingen in Groningen nam de provincie daar een actieve rol in de protesten bij het ministerie en de NAM. SP-fractievoorzitter Remine Alberts zal daarom maandag aan gedeputeerde staten vragen of ook zij de aardbeving in Warder verontrustend vinden en of zij begrijpen dat het verband met de gevolgen van de aardbevingen in Groningen snel gelegd is. Ook wil ze meer weten over het zogenaamde 'omgevingsmanagement' - is dit in dit geval afdoende geweest? Alberts pleit er voor dat de provincie in haar adviserende rol bij het Rijk aandringt op meer meetpunten voor bewegingen in de bodem.

Direct na de aardbeving in Warder stelde SP-kamerlid Sandra Beckerman op 7 juni schriftelijke vragen aan de minister van Economische Zaken en Klimaat. Zij wil weten welke relatie de

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
aardbeving in Warder heeft met de gasvelden. Ook vroeg zij of er ook bij de zogenaamde kleine gasvelden wel degelijk sprake is van veiligheidsrisico's: "Geven deze bevingen u aanleiding ook de gaswinning uit de kleine gasvelden versneld af te bouwen?" Ook Beckerman pleit voor meer meetpunten.

Hopelijk worden deze nieuwbouwwoningen in Warder meteen al  aardbevingbestendig gebouwd

In Noord-Holland zijn meer gasvelden. Bij het gasveld Bergen waren rondom Alkmaar in september 2001 twee aardbevingen met een kracht van 3,0 en 3,2 op de schaal van Richter. Dit gasveld is niet van de NAM, maar van Taqa, een energie-multinational uit Abu Dhabi. Taqa gebruikt sinds 2014 een leeg gasveld tussen Bergen en Alkmaar voor tijdelijke ondergrondse opslag van maximaal 4 miljard kubieke meter aardgas. Onlangs werd de gasdruk in deze opslag fors verhoogd. De provincie Noord-Holland heeft een samenwerkingsverband met Taqa. In 2010 schreven gedeputeerde staten dat zij achter de plannen stonden voor de gasopslag. Daarbij speelde de voor corruptie veroordeelde VVD-gedeputeerde Ton Hooijmaijers een belangrijke rol.