SP komt met statenvoorstel voor behoud buslijnen Noord-Holland Noord

20 april 2018

SP komt met statenvoorstel voor behoud buslijnen Noord-Holland Noord

Foto: Peter Dirks / Peter Dirks
De SP komt aanstaande maandag 23 april in Provinciale Staten met een voorstel voor behoud van de buslijnen in Noord-Holland Noord. Als het aan VVD-gedeputeerde Elisabeth Post ligt, worden op 22 juli elf buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven. Andere lijnen gaan minder vaak rijden. De SP stelt voor geld voor behoud van deze buslijnen te vinden door een bezuiniging op de dienstauto's met chauffeur van de gedeputeerden. Ook kan de provincie iets minder geld uitgeven aan wegen.

Officieel houdt gedeputeerde Post nog steeds geheim welke lijnen er op 22 juli worden opgeheven. De opheffingsplannen zijn wel bekend gemaakt aan de gemeentebesturen in Noord-Holland. Via de gemeenten is ook een vervoerplan van Connexxion openbaar geworden. De SP heeft daaruit gereconstrueerd welke lijnen zullen verdwijnen. Gedeputeerde Post wil een 'publieksversie' van de opheffingsplannen pas na de statenvergadering openbaar maken. De SP vermoedt dat de gedeputeerde daarmee protesten wilde voorkomen op het moment dat de bezuinigingen nog teruggedraaid kunnen worden. "Dat is niet gelukt, omdat wij de eerste opheffingsplannen al in september 2017 hadden onthuld", zegt SP-statenlid Marnix Bruggeman. "En iedereen weet dat er sindsdien een storm van protesten en bezwaren is losgebroken. En heel misschien heeft Post de opheffingsplannen na de protesten nog een klein beetje afgezwakt. Maar dat weet dus niemand."

In 2012 gaf de provincie nog 858.000 euro per jaar uit aan de dienstauto's van de gedeputeerden. Afgelopen maand vroeg de SP schriftelijk hoeveel dit nu is. Bruggeman: "Daar kregen we botweg geen antwoord op. Maar we denken dat het nu niet veel minder is. Als we de gedeputeerden voortaan een ov-jaarkaart geven, kunnen we met het bespaarde geld heel wat buslijnen in leven houden."

Op een aantal overblijvende buslijnen gaan in juli elektrische bussen rijden. Ooit hebben de provincies en de regering afgesproken dat de extra kosten van elektrisch rijden niet betaald mogen worden door het schrappen van busritten. De SP heeft de indruk dat dit nu in Noord-Holland Noord wel gebeurt, en wil daarover opheldering. In enkele gebieden waar straks geen gewone bus meer rijdt komen er belbussen. Een belbus komt alleen als mensen van tevoren hebben opgebeld. Die belbussen zijn niet nodig als de gewone buslijnen blijven bestaan, en ook dat spaart geld uit.

Om het SP-voorstel aangenomen te krijgen is een meerderheid in Provinciale Staten nodig. De SP is nog naarstig op zoek naar voldoende medestanders in andere partijen.