Meer rust aan de kust moet

27 maart 2018

Meer rust aan de kust moet

“Het Kustpact moet uitgevoerd worden, maar al bestaande bouwplannen moeten ook worden uitgevoerd”, dat is het idee dat Gedeputeerde Staten en de coalitiepartijen hebben over rust aan de kust. Ook vinden zij dat een aantal stranden, ondanks bezwaren van bewoners, nog meer op een voortdurende kermis mogen gaan lijken.

Foto: anna de groot / anna de groot

De SP is het hier niet mee eens. Wij vinden dat het Kustpact moet worden uitgevoerd zoals de natuurorganisaties, waaronder Natuurmonumenten, dit aanvankelijk bedoeld hebben. Een groot aantal Nederlanders heeft zich destijds niet voor niets als Baywatcher aangemeld. Een groot aantal Nederlanders heeft niet voor niets de eigen omgeving gemobiliseerd om zich in te zetten voor de stranden. Dat door de natuurorganisaties minder uit de onderhandelingen met de overheid en ondernemers is gesleept dan aanvankelijk bedoeld, is de Baywatchers niet aan te rekenen.

De SP zet zich in voor de kust. Dat betekent geen permanente strandhuisjes en op zo weinig mogelijk plekken een permanente strandkermis. Zandvoort, behalve het Zuidstrand, en IJmuiden zijn de stranden waar het al druk is en het druk mag blijven, de andere Noord-Hollandse stranden zijn voor de mensen die willen genieten van zwemmen in de zee, zitten op het strand en in rust mooie wandelingen willen maken. De SP deed op maandag 26 maart 2018 dan ook voorstellen om ervoor te zorgen dat het strand van Petten en het Zuidstrand van Zandvoort gevrijwaard blijven van al te veel reuring. De voorstellen van de SP en van andere oppositiepartijen werden door de coalitie niet gesteund.

Wij vinden dat de Noord-Hollandse uitvoering van het Kustpact onvoldoende resultaat geeft voor de inwoners en de natuur. Als volksvertegenwoordigers moeten wij voor de inwoners en de natuur opkomen als anderen zich neerleggen bij een onderhandelingsresultaat. Daarom heeft de SP tegen de Noord-Hollandse uitvoering van het Kustpact gestemd.