Eind dit jaar worden in Haarlem en omgeving zo'n 15 bushaltes opgeheven. Daaronder de halte Stolbergstraat in Haarlem. SP-raadslid Anne Feite Bloem liet de Haarlemse gemeenteraad een motie 'Halt aan de halteafbraak' aannemen tegen de opheffing. In navolging van Bloem stelde SP-statenlid Marnix Bruggeman schriftelijke vragen. Soms zullen mensen een kilometer extra moeten gaan lopen.
Door het opheffen van haltes zouden de bussen sneller kunnen gaan rijden. Maar vaak gaat het om haltes waar maar een paar mensen per dag in- of uitstappen. Gemiddeld is het tijdverlies voor alle passerende bussen samen dus verwaarloosbaar. De meeste bussen hoeven er toch al niet te stoppen. Maar als de plannen doorgaan moeten sommige mensen wel bijna een kilometer extra lopen.
De provincie is opdrachtgever voor het openbaar vervoer en heeft dit uitbesteed aan Connexxion. Dankzij Anne Feite Bloem kwam het 'Vervoerplan 2018' van Connexxion boven water waarin de halte-opheffingen worden aangekondigd. Statenlid Bruggeman wist echter van niks. Met zijn schriftelijke vragen aan gedeputeerde staten wil hij dan ook weten hoe provinciale staten over de halte-opheffingen zijn ingelicht. Verder wil hij een lijst van alle haltes die Connexxion en provincie denken te gaan opheffen.
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Hij vraagt zich af of gedeputeerde staten zich realiseren dat een - weliswaar klein - aantal mensen straks heel veel langer naar een andere halte moet lopen. Bruggeman: "Ik kom na een wandeling ook wel eens bij een weg waarvan ik weet dat er een bus rijdt. Dan is het vreselijk irritant als er geen velden of wegen een halte is te bekennen. Zeker als er per dag weinig mensen in- of uitstappen, hebben de meeste bussen geen last van zo'n halte. Laat dan die haltepaal lekker staan. Bij mijn Lidl is de halte ook opgeheven. Fijn hoor, als je met een zware boodschappentas naar huis moet." Bruggeman wil dat de plannen voor de opheffing van haltes alsnog ook met provinciale staten worden besproken.