Financiën over 2015: positief, maar vraag niet hoe

7 juni 2016

Financiën over 2015: positief, maar vraag niet hoe

In deze maand worden in de Staten de cijfers over 2015 besproken. De accountant heeft de Jaarstukken 2015 goedgekeurd en nu mogen wij als Statenleden de boel bestuderen, bewonderen of bekritiseren.

De provincie Noord-Holland heeft het jaar afgesloten met een positief resultaat van ruim 6 miljoen euro. Op zich natuurlijk een mooi resultaat, maar we moeten natuurlijk verder kijken dan alleen naar dit bedrag. De SP maakt bij een aantal onderdelen van het financieel overzicht een paar opmerkingen.

Allereerst wordt vermeld dat er € 12,9 miljoen moest worden afgeboekt op de eigendom van de grond waar bedrijventerrein Distriport op was gepland. “De SP heeft altijd al geroepen dat men nooit aan dit avontuur moest en had moeten beginnen. Voor ons was dit project gedoemd om te mislukken, en nu plukken we daar de wrange vruchten van”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Dit project, waar ooit nog gedeputeerde Hooijmaijers op een verwerpelijke manier bij betrokken was, heeft ons onnodig veel geld gekost en gaat ons vast nog veel meer kosten.”

Het meeste geld is door de provincie ‘verdiend’ door minder vaak dure onderzoeksbureaus en ‘deskundigen van buiten’ in te huren. De SP juicht dit toe, want wij vinden dat ambtenaren vooral eerst zelf en met elkaar zaken moeten onderzoeken en plannen uitwerken, voordat men hulp van buiten gaat zoeken.

De grootste kostenpost in onze provincie is ‘mobiliteit’, kortgezegd alles wat met vervoer te maken heeft. Daarvan gaat het meeste geld zitten in wegen. “Wij constateren het nogmaals: deze coalitie van VVD-D66-PvdA-CDA is gek op asfalt. Bij problemen rond de bereikbaarheid van steden, dorpen en bedrijventerreinen wordt in een soort reflex-beweging eerst gekeken naar de aanleg van nog meer autowegen. Dit kost heel veel geld. De coalitie is, anders dan de SP, nauwelijks bereid om serieus te kijken naar mogelijkheden om het openbaar vervoer te verbeteren. Wel wordt hier en daar geïnvesteerd in Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), maar veel mensen in de provincie willen vooral OV”, aldus Hoogervorst. De SP blijft zich hier volop voor inzetten.

De SP maakt zich ook zorgen over de financiële situatie voor de komende jaren. De coalitie heeft plannen, waar nog veel van gerealiseerd moet gaan worden. Zoals het er nu naar uitziet, werkt men toe naar een ernstig tekort in 2020. Dit lijkt een bewuste keuze, om zo minder ruimte te laten voor plannen die de coalitiepartijen niet onderschrijven. “Zo moet er meer geld komen voor natuur, maar ook voor leefbaarheid, bodemsanering en duurzame energie. Met het plaatje dat straks voor ligt kan er gemakkelijk geroepen worden dat daar nou net geen geld meer voor is. Of de provincie moet zich in de schulden steken.”