Hoe zit het met burgemeester Nederveen van Bloemendaal?

29 juli 2014

Hoe zit het met burgemeester Nederveen van Bloemendaal?

SP-statenlid Carlien Boelhouwer wil van Commissaris Johan Remkes weten wat er waar is van de aantijgingen aan het adres van burge-meester Nederveen van Bloemendaal. Volgens Weekblad Kennemerland Zuid dwarsboomt de burgemeester al tijden de gebroeders Slewe bij het opknappen van hun landgoed Elswoutshoek. Daarvoor zou hij heimelijk telefoongesprekken hebben opgenomen en liet hij de journalist van Weekblad Kennemerland Zuid onder druk zetten. Commissaris van de Koning Remkes is belast met het toezicht op de integriteit van de burgemeesters in Noord-Holland. Van hem wil Boelhouwer daarom via schriftelijke vragen weten hoe het zit en of hij gaat ingrijpen.

Het televisieprogramma Een Vandaag bracht maandagavond een reportage over de ontwikkelingen in Bloemendaal. EenVandaag baseerde zich op de be- richtgeving in het Weekblad Kennemer- land Zuid. Het programma dook ook in het verleden van de burgemeester. In een vorig leven als accountant verzor- gde hij belastingaangiften. Door naheffingsaanslagen kwamen klanten er achter dat hij deze aangiften nooit zou hebben ingeleverd. Ook zou Nederveen rekeningen niet hebben betaald.
Carlien Boelhouwer wil van Commissaris van de Koning Remkes weten wat de feiten zijn en hoe lang Remkes al op de hoogte is van de beschuldigingen aan het adres van burgemeester Nederveen.
Boelhouwer wil verder weten hoe Remkes zijn rol ziet in deze kwestie en welke stappen hij heeft ondernomen en nog gaat ondernemen. Ook wil zij weten of destijds voorafgaand aan de benoeming van Nederveen voldoende onderzoek is gedaan naar zijn verleden.