Geen vrijkaarten voor provincie bij sponsoring

30 januari 2014

Geen vrijkaarten voor provincie bij sponsoring

De SP wil dat de provincie voortaan niet meer iets terugverlangt bij het financieel ondersteunen van evenementen.  SP-statenlid Carlien Boelhouwer: "Jumping Amsterdam wordt door de provincie gesponsord en dus mochten statenleden daar vorige week gratis in de VIP-room zitten. Dat bleek in het sponsorcontract te staan. Wij vinden dit in strijd met de integriteitscode. De provincie moet hiermee ophouden."

Sinds 2005 ondersteunt de provincie Noord-Holland in het kader van het sponsorbeleid evenementen die in Noord-Holland plaats hebben en een bovenregionaal karakter hebben. In het Coalitieakkoord van het huidige college van VVD, PvdA, D66 en CDA lezen we over sponsoring van evenementen: Bij de ondersteuning van evenementen wordt vooral gelet op kansen voor relatiemanagement, intern draagvlak (activiteiten voor medewerkers of statenleden) en het bij de burgers zichtbaar maken van diverse beleidsterreinen. In het kader van het -op deze manier ingestoken- evenementenbeleid ontvingen de statenleden de afgelopen maanden vrijkaarten voor onder andere Jumping Amsterdam en het Westfriese Ondernemersgala.  De SP is niet tegen sponsoring van evenementen door de provincie. Waar de SP moeite mee heeft, is het feit dat de provincie het sponsoren als middel inzet. In plaats van doel alleen: namelijk evenement mogelijk maken, wordt het ook: een communicatiemoment voor de provincie zelf. In de praktijk komt het er op neer dat de provincie voor zowel Gedeputeerde als Provinciale Staten en hun partners vrijkaarten ontvangt voor het door de provincie gesponsorde evenement. Boelhouwer: "De SP wil dat sponsoren voortaan alleen tot doel heeft een bijzonder evenement mogelijk te maken dat zonder die donatie niet tot stand zou kunnen komen. Ofwel: geen vrijkaarten meer voor de provincie."