h

Meer duidelijkheid gevraagd over verkeerseducatie

20 augustus 2013

Meer duidelijkheid gevraagd over verkeerseducatie

De statenfractie van de SP wil dat er duidelijkheid komt over verkeerseducatie. Een zoektocht naar wie wat doet liet zien dat die duidelijkheid ontbreekt. Fractievoorzitter Remine Alberts: “Verkeersveiligheid is een groot goed. Nog belangrijker is de verkeersveiligheid voor onze jeugd. De provincie heeft van het rijk daar een rol in gekregen, maar die rol is niet altijd even duidelijk. Ook niet bij verkeerseducatie. ”

In het Actieprogramma voor Verkeer en Vervoer van het ministerie van I en M staat heel duidelijk dat de stadsregio’s en provincies verantwoordelijk zijn voor een actief en stimulerend regionaal verkeersveiligheidsbeleid gericht op infrastructuur, permanente verkeerseducatie, communicatie en afstemming rond verkeershandhaving. Ook gemeentes en waterschappen spelen daarin een rol. Alberts: “Als je wilt aankloppen voor als je verkeersles op school wilt organiseren of als je de veiligheid van een fietsroute wilt aankaarten of als je wilt weten wie er nu eigenlijk meepraten over verkeersveiligheid, dan beland je al snel in een tijdrovende zoektocht. Dat moet beter.”

De SP wil ook weten of het provinciebestuur het nuttig vindt dat er geoefend kan worden in een verkeerstuin en of dat een onderdeel van de verkeerseducatie op scholen kan worden.
------------------
SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Amsterdam, 19 augustus 2013.

Aan GS,

Verkeersveiligheid is een groot goed. Nog belangrijker is de verkeersveiligheid voor onze jeugd. Het is dus van het grootste belang dat de aandacht voor deze verkeersveiligheid niet verslapt. De provincie heeft daar een rol in, maar deze rol is niet altijd even duidelijk. Daarom de volgende vragen:

1. Onder wiens eindverantwoordelijkheid valt de verkeersveiligheid in Noord-Holland? Is er een taakverdeling tussen rijk/provincie/gemeente/andere? Hoe ziet deze eruit? Graag een uitgebreid overzicht uitgesplitst naar auto/fiets/openbaar vervoer/enz.
2. Welk bedrag wordt in Noord-Holland uitgetrokken om aan deze verantwoordelijkheid, dan wel taken te voldoen? Ook graag uitgesplitst naar de diverse modaliteiten
3. Een deel van de verkeersveiligheid is te vinden in preventie. Te denken valt aan verkeerseducatie. Hoe zijn de verantwoordelijkheden rond verkeerseducatie verdeeld? Dus: wie organiseert? Wie betaalt? Wie houdt toezicht?
4. Voor de uitvoering van permanente verkeerseducatie en voor voorlichting werken de meeste stadsregio”s en provincies samen binnen een Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) of Verkeers- en Vervoersberaad (VVB), welke jaarlijks een werkplan vaststellen (bron: Actieprogramma Verkeer en Vervoer, min. I en M). Heeft de provincie Noord-Holland een dergelijk overlegorgaan? Zo ja, is het mogelijk om over de jaren 2011, 2012 en 2013 het werkplan te ontvangen, dan wel de link naar de website waarop deze plannen gepubliceerd zijn? Welke gesprekspartners nemen deel aan dit overleg? Zo nee, wat is de reden om een dergelijk overlegorgaan niet (of niet meer) te hebben?
5. Stel: verkeerseducatie heeft baat bij praktijkervaring en die ervaring kan opgedaan worden in een verkeerstuin. a. Onderschrijven GS deze stelling? Graag een toelichting. b. Zien GS het aanleggen en onderhouden van een verkeerstuin als een provinciale taak? Graag een toelichting. c. Wanneer GS vraag a bevestigend en vraag b ontkennend hebben beantwoord, hoe zien GS het voor zich om een of meerdere verkeerstuinen toch een onderdeel van de verkeerseducatie te laten worden?

Remine Alberts (SP)

U bent hier