Fijnstofalarm laat provinciebestuur Noord-Holland niet harder lopen.

29 augustus 2013

Fijnstofalarm laat provinciebestuur Noord-Holland niet harder lopen.

Het provinciebestuur ziet geen aanleiding om van de ingeslagen weg af te wijken nadat onderzoek heeft aangetoond dat het risico op longkanker ruim 20 procent hoger ligt dan tot nu toe werd aangenomen. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Alle alarmbellen hadden moeten afgaan toen dat rapport deze zomer werd gepubliceerd, maar zelfs de aanjaagrol tot een krachtiger beleid samen met andere overheden wil het provinciebestuur niet op zich nemen. Dat is onverantwoord voor de inwoners van Noord-Holland.”

In antwoorden op schriftelijke vragen zegt de provincie dat er in Noord-Holland geen overschrijding van de Europese norm voor fijnstof plaats vindt en dat er sprake is van een dalende trend in het aantal overschrijdingen van de Europese norm in Nederland en Noord-Holland. Daarmee wordt volledig voorbij gegaan aan de alarmerende resultaten van het door de Universiteit van Utrecht gecoördineerde onderzoek. In dat onderzoek, gepubliceerd in “The Lancet”, valt te lezen dat de Europese normen voor fijnstof lang niet toereikend zijn. Langdurige blootstelling aan fijnstof kan leiden tot een ruim 20 procent hogere kans op longkanker. Ook beneden de Europese normen is de kans op longkanker verhoogd, aldus het onderzoek. Alberts: “De provincie mag zich niet achter Europa of andere overheden verstoppen, het gevoel van urgentie ontbreekt volledig. Ik vind dat zorgwekkend.”