Provincie moet probleem overvolle buurtbussen oplossen

18 maart 2013

Provincie moet probleem overvolle buurtbussen oplossen

De provincie moet voor de oplossing zorgen nu blijkt dat de buurtbussen overvol zijn tijdens slecht weer en in de spits. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “De buurtbus kan vaker rijden of er wordt een gewone bus ingezet, maar passagiers mogen niet meer op de halte worden achtergelaten. Misschien hadden de lijnen, waar de buurtbus een vervanging van is, niet moeten worden opgeheven.”

De buurtbussen van De Noordkop (lijn 416, Kreileroord-Schagen) en De Westfries (lijn 417, Obdam-Schagen) hebben een ernstig capaciteitsprobleem. In een buurtbus mogen per rit maximaal acht passagiers zitten. De boete bij overtreding is niet mals. Alberts: “Terecht dat er op het maximumaantal wordt gelet. Het gaat immers om de veiligheid van de passagiers, maar die boete mag niet aan de chauffeur worden opgelegd, want hij heeft het capaciteitsprobleem niet veroorzaakt.”

Sinds de provincie begonnen is om buslijnen te schrappen om deze te vervangen voor buurtbussen heeft de SP daartegen geageerd. Door de bus minder vaak te laten rijden werd de reiziger de auto ingejaagd. Het aantal reizigers werd vervolgens zó laag dat de provincie het niet meer nodig vond om de nu onrendabel gemaakte buslijnen in stand te houden. Voor de provincie is een buurtbus goedkoper, want deze wordt gereden door een vrijwilliger.

De fractie heeft onderstaande schrtiftelijke vragen gesteld:

In het Noordhollands Dagblad van deze week staat onderstaand bericht over overvolle buurtbussen die rijden in concessiegebieden waarvan de provincie Noord-Holland de concessieverlener is.

KREILEROORD - Buurtbusvereniging De Noordkop (lijn 416, Kreileroord-Schagen) en De Westfries (417, Obdam-Schagen) zoeken naar een oplossing voor hun capaciteitsprobleem in de spits. Op 28 maart is er overleg met Connexxion en de provincie Noord-Holland. In de ochtendspits, maar ook bij slecht weer, zijn er vaak meer passagiers dan de acht die er (officieel) mee kunnen in de buurtbus. Werd er voorheen makkelijk een oogje dichtgeknepen, er wordt nu strenger toegezien op het aantal passagiers. Om verzekeringsproblemen te voorkomen in geval van (letsel)schade bij een ongeval met een te volle bus, én uit veiligheidsoogpunt. Bovendien is de bekeuring niet misselijk mocht bij controle blijken dat te veel passagiers zijn meegenomen.

Vragen

1. De provincie moet zorgen voor voldoende capaciteit op buslijnen in Noord-Holland. Het is zeer onwenselijk als reizigers moeten achterblijven bij de halte omdat de maximumcapaciteit van de buurtbus (acht personen) is bereikt. Wat gaat u doen om te zorgen dat iedereen die dat wil in Noord-Holland met de bus mee kan?
2. Sinds wanneer bent u al bekend met de capaciteitsproblemen op de buurtbuslijnen en wat heeft u sinds dat moment ondernomen om dit probleem op te lossen?
3. U heeft pas op 28 maart a.s. overleg met o.a. Connexxion over het probleem. Wat gebeurt er tussen nu en 28 maart met de verhouding tussen het aantal zich aandienende passagiers en de capaciteit van de buurtbussen?
4. Buurtbusprojecten zijn voor de provincie een zeer goedkope manier om openbaar vervoer te (laten) verzorgen. Gedeputeerde Staten zitten hier voor een dubbeltje op de eerste rang. Het feit dat (meestal gepensioneerde) vrijwilligers bereid zijn om zich als buurtbuschauffeur in te zetten is zeker te prijzen, echter zijn het in feite reguliere banen die door werkzoekenden vervuld kunnen worden. Als de capaciteit van de buurtbussen onvoldoende is, is het aanbod van busreizigers dus zo groot dat er grote(re) bussen ingezet kunnen (en moeten) worden met chauffeurs die gewoon werken voor de CAO openbaar vervoer. In het verleden zijn in de Wieringermeer op drukke tijdstippen ritten door een reguliere buslijn uitgevoerd. Wat zijn voor u het moment en de criteria om een buurtbuslijn om te zetten in een reguliere lijndienst en/of aan te vullen met een aantal ritten van een reguliere lijndienst? Waar zijn deze criteria vastgelegd en te raadplegen?