Red tuinen van west

25 juni 2012

Red tuinen van west

De Amsterdamse 'tuinen van west ' zijn onderdeel van de Ecologische hoofdstructuur, van het deel EHS dat nog gerealiseerd moet worden. Vanwege de bezuinigingen is het onzeker of dat nog gaat gebeuren. Als het aan de SP ligt, gaat de aanleg van de EHS onverminderd door. SP-statenlid Fred Gersteling:"De EHS is te belangrijk. Het zijn de longen van de Randstad, die moet je op orde hebben en houden. Om de provincie ter wille te zijn, willen wij het deel van het fractiebudget dat we over hebben, spenderen aan de aankoop van de tuinen van west bij Amsterdam. Dat stuk groen zat in de provinciale plannen van aan te kopen stukken voor de EHS, alleen is er nu geen geld voor volgens de provincie. Wel dus: wij zijn zuinig geweest als fractie en onze reserve is nu ruim een ton te groot. Dat geld kan de provincie nu besteden aan de tuinen van west."

Het voorstel (zie hieronder) van de SP is in de statenvergadering van 25 juni 2012 verworpen.

Motie jaarstukken 2011 en bestemming resterende fractiegelden voor Tuinen van West.

De Staten van Noord-Holland bijeen in Haarlem,

Overwegende dat:

• De provincie Noord-Holland heeft uitgesproken dat de ambities m.b.t. de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur gehandhaafd blijven. En dat dit deels ook voor Recreatie om de Stad-projecten geldt.
• De SP-fractie circa 130.000 euro aan niet gebruikte gelden voor fractieondersteuning restitueer aan de provincie Noord-Holland.
• Het is aan de Staten is te bepalen waar deze middelen voor worden ingezet.
• De SP voorstelt deze gelden te gebruiken voor het project Tuinen van West, onderdeel van Recreatie om de Stad (Rods) en onderdeel van de Groene As die het recratieschap Spaarnwoude met de Amstel verbind

Spreken uit:
• Het door de SP gerestituteerde bedrag van €130.000 te besteden aan 3 projecten die deel uitmaken van de Tuinen van West (1):
1. Laarzenpad, Osdorperbovenpolder – €46.400
2. Laarzenpad Osdorperbinnenpolder Zuid - € 43.000,
3. Natuurspelen op de Slibvelden (aanvulling op de Groene AS verbinding) - € 40.600.
En gaan over tot de orde van de dag.

Remine Alberts
(1)Het ontwerp wordt samen met kinderen gemaakt. De eerste twee projecten zijn gesneuveld bij de bezuinigingen op ILG/RODS.