SP start meldpunt verwaarloosde bushaltes

2 februari 2011

SP start meldpunt verwaarloosde bushaltes

De provinciale statenfractie van de SP opent een meldpunt waarop inwoners van Noord-Holland “verwaarloosde” bushaltes kunnen melden. Het meldpunt is open van 2 februari t/m 2 maart, de dag van de verkiezingen. Op het meldpunt kunnen inwoners hun klachten kwijt over bushaltes waarvan de provincie Noord-Holland de beheerder is. Deze haltes liggen vaak aan provinciale wegen en zijn soms herkenbaar aan het logo van de provincie en/of een groene kleur van de abri, het bushokje.

Het is de SP al jaren een doorn in het oog dat het provinciebestuur van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks onvoldoende aandacht heeft voor het beheer en onderhoud van de bushaltes. Zo komt het regelmatig voor dat busreizigers meer dan een half jaar in het donker op de bus moeten wachten, omdat de verlichting in de abri defect is. Dit is sociaal onveilig en wachtende reizigers zijn slecht zichtbaar voor de buschauffeur. Ook is er bij sommige haltes een tekort aan fietsklemmen of staan de klemmen schots en scheef, zodat het niet mogelijk is op een fatsoenlijke manier je fiets te stallen.

Volgens gedeputeerde Post (VVD) hebben deze zaken niet voldoende prioriteit en heeft de provincie niet genoeg capaciteit om de mankementen te constateren en te verhelpen. De SP vindt dat onzin, omdat de provincie wel miljoenen euro’s uitgeeft aan prestigeprojecten. Volgens de SP moet het provinciebestuur zich niet bezighouden met die miljoenenprojecten zolang het niet in staat is om de gewone dingen, zoals het onderhouden van bushaltes, goed te doen.

Op het meldpunt noordholland@sp.nl kunnen klachten over verwaarloosde bushaltes worden ingediend. Ook foto’s kunnen naar dit adres worden gemaild. De SP zal de verzamelde klachten in maart aanbieden aan het provinciebestuur en met klem verzoeken alle mankementen met spoed te herstellen.