Gedeputeerde Staten willen bus in spits duurder maken

16 maart 2010

Gedeputeerde Staten willen bus in spits duurder maken

Uit de beantwoording van schriftelijke vragen van de SP blijkt dat Gedeputeerde Staten, bestaande uit VVD, PvdA, CDA en GroenLinks, van plan zijn het openbaar busvervoer in de spits duurder te maken. De SP is tegenstander van zulke prijsverhogingen. Het openbaar vervoer is al duur genoeg en juist de busreizigers zijn niet verantwoordelijk voor de files in onze provincie.

In de statenvergadering van 14 december wekten de fracties van PvdA en GroenLinks de indruk dat zij – net als de SP – ook tegen duurder openbaar vervoer in de spits zijn. Nu blijkt dat Gedeputeerde Staten, met daarin twee gedeputeerden van de PvdA en één van GroenLinks, de mogelijkheid van prijsverhogingen helemaal niet uitsluiten. Hoewel er nu nog geen uitgewerkte voorstellen voor “prijsdifferentiatie” (een eufemisme voor duurdere tarieven) liggen, komen die er wel aan. Het college schaart zich namelijk achter de regeringsplannen van “anders betalen voor mobiliteit”. De SP in de Tweede Kamer is tegen deze filebelasting.

Harald Bos: “Nu blijkt dat de gedeputeerden van PvdA- en GroenLinks-huize een ander standpunt innemen dan hun partijgenoten in Provinciale Staten wordt het hoog tijd dat PvdA en GroenLinks de inwoners van Noord-Holland duidelijkheid verschaffen. Door het vertellen van twee verhalen worden de mensen misleid.” Het standpunt van de SP is en blijft duidelijk: geen duurdere tarieven in de spits, prijsverlagingen in de daluren zijn bespreekbaar.