De waanzin rond NUON

1 februari 2009

De waanzin rond NUON

Het is momenteel iedere dag weer in het nieuws; gaat het niet over Essent, dat wellicht door RWE overgenomen gaat worden, dan gaat het wel over ons eigen NUON waar zich momenteel kopers voor melden. De SP is tegen verkoop van Nuts-voorzieningen en dus ook tegen die van NUON.

SP-statenlid Klaas Gunster: "Ik vraag mij soms echt af of de wereld collectief gek geworden is. Hoe kan een redelijk denkend mens het verzinnen om de navelstreng van ons land, want dat is energie voor ons, te verkopen aan buitenlanders en daarmee bewust iedere controle, ieder stukje zeggenschap over leveringszekerheid, betaalbaarheid en duurzaamheid overboord te gooien? Dat de directie van NUON zo denkt, kan ik mij nog wel voorstellen, want zij zullen bij verkoop ongetwijfeld weer vette bonussen ontvangen, maar dat verreweg het grootste deel van de publieke aandeelhouders (Gelderland, Friesland, Amsterdam e.d.) dit ondersteunen is echt een brug te ver. Zij verkwanselen de publieke zaak en weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen die ze ten opzichte van hun burgers hebben volledig. Korte termijn gewin, het “grote geld” is blijkbaar hun leidende motivatie."

Hoe komt dit eigenlijk allemaal? De oorzaak ligt in de Tweede Kamer die, toen marktdenken en privatisering nog “in” was, de zgn. splitsingwet aannam. Daarbij werd geregeld dat de energiebedrijven zich moesten splitsen in een “netwerk gedeelte” en een “productie gedeelte”. Dat het netwerk gedeelte in publieke handen moest blijven was vriend en vijand het wel over eens, maar over het Productiegedeelte ontstonden plotseling de meest bizarre theorieën. Zo konden zij plotseling niet meer zelfstandig bestaan, zij “moesten” wel een grote “strategische partner” zoeken omdat ze na splitsing plotseling “te klein waren om zelfstandig te kunnen overleven”.

Vervolgens worden er door betrokkenen karrenvrachten onzin uitgekraamd. Zo roept de politiek in Gelderland bijv: “Ja, met RWE hebben we er dan ook gas bij”. Duidelijk lieden die de weg kwijt zijn. Immers, je hebt helemaal niets meer, en ook meteen niets meer te vertellen. RWE kan overmorgen zo worden overgenomen door GAZPROM en beslist straks Poetin alsnog of de kraan open of dicht gaan …. voor ons een verwerpelijk en griezelig vooruitzicht. Zo ook bijv. “dan kunnen we met de opbrengsten investeringen doen in onze provincie / stad”. Er is bij verkoop m.i. maar één weg de juiste: geef dan al dat geld direct terug aan de burger, want die heeft het indertijd ook opgebracht, maar dat zal echt niet gebeuren!

Gevolgen: wat er nu gebeurd is het bewust reduceren van het aantal spelers binnen Europa, met als doel via kartelvorming de verpakte monopolist te gaan spelen die per regio kan eisen / vragen wat hij wil.
Zijn er dan alternatieven? Ja zeker. Je kunt net als in zoveel bedrijfstakken al gebeurt inkoopcombinaties vormen en goedkoop(er) inkopen, daar hoef je echt niet je aandelen voor te koop te zetten. Of pak het model van Delta, het Zeeuwse energiebedrijf, dat aan dezelfde klanten ook de kabel aanbiedt.
Hoe nu verder? Er wordt natuurlijk zwaar aan de aandeelhouders getrokken om hen tot bezinning te brengen. Maar wat er eigenlijk moet gebeuren is dat diegenen die dit veroorzaakt hebben, onze regering, gewoon hun verantwoordelijkheid nemen en de stekker uit de splitsingswet trekken, of als het echt moet de aandelen dan maar zelf kopen.

Gelukkig is er ook iets positiefs te melden waar wij best een beetje trots op zijn. GS en PS van de Provincie Noord-Holland, die 9,4% van de aandelen NUON bezitten, zijn al sinds jaar en dag, en ook nu, unaniem van mening dat ook het productie gedeelte van NUON een publieke zaak moet blijven en verzetten zich tegen verkoop.

Dat is mooi, maar hoe overtuigen wij de anderen? Als echte Actiepartij verwijzen wij u graag naar de landelijke SP-acties die sinds vorige week zijn gestart om de bevolking te mobiliseren om deze waanzin te keren. Mogen wij ook op uw steun rekenen?