h

Nog steeds gedoe met het OV in Noord-Holland noord

29 januari 2009

Nog steeds gedoe met het OV in Noord-Holland noord

Op 14 december 2008 is in Noord-Holland noord de nieuwe dienstregeling voor het openbaar busvervoer ingegaan. De aanbesteding van deze concessie vormde een veelbewogen proces en vanaf 14 december stromen de klachten binnen. Het betreft onder andere klachten van mensen die getroffen zijn door opgeheven verbindingen, langere reistijden, hogere reiskosten en overvolle bussen.

Daarnaast zijn twee verwarmde wachtruimten (in Alkmaar en Den Helder) gesloten en is van alles aan te merken op de kwaliteit van de informatievoorziening aan de reizigers (o.a. de beschikbaarheid en afwezigheid van busboekjes, lijnennetkaarten en informatie bij de haltes). Inmiddels is het bijna zeven weken na de ingangsdatum van de nieuwe dienstregeling. Naar onze mening is een aantal problemen nog steeds niet opgelost.

Daarom wil de SP het volgende weten van gedeputeerde Cornelis Mooij (VVD).

1. Wij hebben bericht gekregen van een situatie waarbij een reiziger in Alkmaar een uur heeft moeten wachten om aan een busboekje te komen. Wat is de reden van dergelijke situaties?

2. Volgens onze informatie ontbreken nog steeds de nieuwe, actuele lijnennetkaarten bij de bushaltes in Noord-Holland noord. Is dit juist en wanneer is de actuele informatie wel aanwezig?

3. Door de ingrijpende wijzigingen van het lijnennet is het uitermate belangrijk dat de juiste lijnennetkaarten op tijd bij de haltes aanwezig zijn. Bent u dat met de SP eens? Zo ja, waarom is dit dan niet het geval?

4.a. Deelt u het standpunt van de SP dat veel van de onderhavige problemen voorkomen hadden kunnen worden als de provincie eerder was begonnen met het aanbestedingsproces en de gunning van de OV-concessie aan de vervoerder?
4.b. Bent u nu wel bereid om naar deze en andere zinvolle suggesties van de SP te luisteren als het gaat om het aanbesteden van het openbaar vervoer in Noord-Holland?

5. Connexxion heeft in verband met het koude weer de inmiddels gesloten wachtruimte in Alkmaar korte tijd weer opengesteld voor wachtende busreizigers. De provincie zou Connexxion opgedragen hebben die wachtruimte weer te sluiten.
a. Is dit juist?
b. Wat is de reden van deze interventie door de provincie?
c. De provincie betaalt niet voor het openhouden van de wachtruimten in Alkmaar en Den Helder. Dit is ook niet opgenomen in het programma van eisen en de offerte van de vervoerder. Als de vervoerder desondanks bereid is om de kosten (schoonmaak e.d.) van het (gedeeltelijk) open houden van deze wachtruimten voor eigen rekening te nemen, welk bezwaar kan de provincie Noord-Holland daartegen hebben? Met name wil de SP weten op welke juridische titel de provincie een dergelijk “bevel” tot sluiting denkt te kunnen geven.

6.a. Vindt het college dat de inwoners en busreizigers in Noord-Holland noord recht hebben op de manier waarop Gedeputeerde Staten (tot nu toe) omgaan met het aanbesteden en alle daaruit voortvloeiende problemen?
6.b. De SP vindt het bepaald geen positieve reclame voor de provincie. Voorkomen moet worden dat er weer een omstreden en kostbare PR-campagne tegenaan gegooid wordt. Bent u dit met ons eens en welke consequentie heeft dit voor uw verdere optreden op dit beleidsterrein?

U bent hier