Balkenendenorm voor loon van ziekenhuisdirecteuren

5 december 2008

Balkenendenorm voor loon van ziekenhuisdirecteuren

De SP in Noord-Holland vindt het verkeerd dat de directeuren van de ziekenhuizen in Den Helder en Alkmaar alledrie stuk voor stuk ruim méér verdienen dan de minister-president. Vorige week maakte de directie bovendien bekend dat de MCA-Gemini Groep welgeteld 12 miljoen euro tekort komt voor het nieuw te bouwen ziekenhuis in Den Helder. Vanwege het tekort loopt de geplande bouw vertraging op. Redenen voor de SP om een open brief te sturen aan de directie.

OPEN BRIEF

Aan de Raad van bestuur van MCA Gemini Groep Open brief: directie
MCA-Geminiziekenhuizen zou niet meer mogen verdienen dan premier

Haarlem, 5 december 2008

Geachte leden Raad van bestuur MCA Gemini groep,

De SP in Noord-Holland vindt het verkeerd dat de directeuren van de ziekenhuizen in Den Helder en Alkmaar alledrie méér verdienen dan de
minister-president. Vorige week maakte u in een interview bekend dat de MCA-Gemini Groep 12 miljoen euro tekort komt voor de voorgenomen
nieuwbouw in Den Helder.
De directieleden van het Gemini-ziekenhuis in Den Helder en het Medisch Centrum Alkmaar (MCA) hebben zichzelf na de fusie een riante
tien procent loonsverhoging toegekend. Ze verdienen nu jaarlijks twee ton per persoon, dat is circa dertigduizend euro meer dan de minister-president.
Onfatsoenlijk, omdat ziekenhuizen worden betaald uit publiek geld. Als de ziekenhuizen extra geld vragen in Den Haag dienen zij ook zelf het
goede voorbeeld te geven en de broekriem aan te halen als het gaat om de beloning van hun topbestuurders.

Volgens uw directie past de verhoging binnen de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuisdirecteuren (NVZD). Per maand
gaat het omgerekend om een bedrag van 16.667 euro. Dat ziekenhuisdirecteuren adviseren over de hoogte van hun eigen inkomen
is volgens ons zeker geen doorslaggevend argument. Ter vergelijking: een alleenstaande bijstandsmoeder moet maandelijks rondkomen van nog
geen negenhonderd euro.
Ondertussen loopt nieuwbouw van het Gemini ziekenhuis in Den Helder mogelijk drie jaar vertraging op omdat er onzekerheid bestaat over de
financiering. Afgelopen zaterdag maakte dhr. Freek Korver, een van de drie leden van uw raad van bestuur, in een interview op de VPRO-radio
bekend dat het om een bedrag van 12 miljoen euro gaat. Hij vroeg hierbij om extra bijdragen van het Rijk.

Volgens de voormalige directie in 2007 zou een nieuw ziekenhuis in een sneltreinvaart uit de grond kunnen worden gestampt (NHD / Helderse
Courant 29 november 2007: 'Nieuwe Gemini moet snelst gebouwde ziekenhuis van Nederland worden'). De huidige plek zou volgens de plannen benut moeten worden voor woningbouw.

In mei van dit jaar werd besloten dat de ziekenhuizen in Den Helder en Alkmaar voortaan onder één noemer door het leven zouden gaan.
Aanvankelijk leidden de fusieplannen tot grote onrust onder personeel en inwoners van Den Helder en Texel omdat gevreesd werd dat bepaalde
zorgtaken zouden worden afgestoten.

De SP in Noord-Holland maakt zich in toenemende mate zorgen om deze ontwikkelingen en is van mening dat de fusie en nieuwbouw op geen
enkele manier tot vermindering van de kwaliteit van de zorg in Den Helder en Alkmaar mogen leiden.

Graag ontvangen wij hierop uw reactie.

Een afschrift van deze brief zullen wij verstrekken aan de media.

Met vriendelijke groet,

SP-statenfractie Noord-Holland

REACTIE SP OP ANTWOORD VAN MCA GEMINIGROEP

Aan de Raad van bestuur van MCA Gemini Groep
uw kenmerk: RvBMGG/08.439

Haarlem, 8 december 2008

Geachte Heer Korver,

Allereerst onze dank voor uw snelle reactie. Hier hopen wij uit op te kunnen maken dat u ons gevoel van urgentie met betrekking tot gevolgen van stelselwijzigingen in de ziekenhuiszorg deelt. U zult hopelijk ook begrijpen dat wij langs deze weg de aandacht hiervoor wilden vragen. Net als u vinden ook wij de continuiteit in het aanbod van ziekenhuiszorg in de regio van van zeer groot belang.

Het lijkt ons niet verstandig om onduidelijkheid te scheppen rond het publieke karakter van de ziekenhuiszorg. Ziekenhuizen zijn bij uitstek een voorziening van algemeen belang, die voornamelijk worden betaald met geld dat door alle inwoners van Nederland wordt opgebracht.
Ook het gegeven dat de basisverzekering voor de zorg voor alle Nederlandse burgers een algemeen bindend karakter heeft en op haar prijs na door alle zorgverzekeringsmaatschappijen onder dezelfde door de overheid vastgestelde voorwaarden wordt aangeboden kan beschouwd worden als een indicatie dat deze voorziening in grote mate het karakter van een volksverzekering heeft.

Wellicht bent u bekend met de stelregel van de SP: 'de zorg is geen markt'. Als diverse stelselwijzigingen al op één punt leiden tot een ongewenste gevolg is het wel dat door privatisering het misverstand zou kunnen ontstaan dat goede zorg niet een publieke voorziening is die voor alle mensen in gelijke mate beschikbaar moet zijn.

Voor wat betreft de nieuwbouw van het Gemini Ziekenhuis in Den Helder zijn wij benieuwd met welke oplossing u zult komen alvorens u in het eerste kwartaal van 2009 hierover een besluit kunt nemen. Wij hopen dat u hierbij alle mogelijkheden op een goede manier met elkaar zult vergelijken en de Gemeente en de Provincie hierover op de hoogte houdt.

We kunnen ons voorstellen dat de huidige ontwikkelingen in het verleden gemaakte afwegingen als het gaat om locatiekeuze en uitbreidingsmogelijkheden op de huidige plek in een nieuw daglicht plaatsen, maar wij hebben op dit moment nog onvoldoende informatie om hierover een goed oordeel te kunnen vormen.

Wij beschouwen uw reactie in elk geval als een toezegging dat onduidelijkheden rond de financiering ook in uw ogen op geen enkele manier vermindering van het aanbod van ziekenhuiszorg tot gevolg moeten hebben en dat uw uitgangspunt is dat eventuele nieuwbouw ook tot kwaliteitstoename moet leiden. Het aanbieden van dialyse is een goed voorbeeld van hoe het zou moeten, en wij hopen dat dit voor alle aangeboden diensten zal gelden.

Voor wat betreft uw opmerkingen rond de beloning van de directie kunnen wij niet inschatten in hoeverre het initiatief hiervoor ook bij de raad van toezicht heeft gelegen. Wij constateren in elk geval dat u altijd de gelegenheid heeft om tegenover uw Raad van toezicht te pleiten voor een salaris dat lager is dan dat van de Minister-President, en daarmee meer in lijn is met het maatschappelijke debat over beloningen in de publieke en semi-publieke sector.

Met vriendelijke groet,

Namens de SP-statenfractie Noord-Holland