Noord-Holland werkt niet mee aan verbreden N201

13 november 2008

Noord-Holland werkt niet mee aan verbreden N201

De provincie Noord-Holland zal niet meewerken aan een nog verdere verbreding van de om te leggen N201. Dat blijkt uit de antwoorden van Gedeputeerde Staten op schriftelijke vragen van de SP. Tijdens de laatste vergadering van Provinciale Staten werd dit nog eens mondeling bevestigd door gedeputeerde Cornelis Mooij (VVD). De laatste tijd gaan er her en der stemmen op om de weg te verbreden naar 2x2 rijstroken tussen Uithoorn en De Ronde Venen. De SP is blij dat dergelijke berichten door de provincie Noord-Holland weersproken worden.

Uitspraken van de Amstelveense wethouder Tabak (VVD) suggereren, naar de mening van de SP, dat de provincie wel behulpzaam zal zijn bij het inwilligen van de Amstelveense wens om de weg te verbreden. De Amstelveense gemeenteraad heeft onlangs 6 miljoen euro extra ter beschikking van de provincie gesteld en de wethouder wilde blijkbaar aan de gemeenteraad overbrengen dat zij daadkrachtig met de provincie onderhandeld had.

Volgens Mooij zijn er echter helemaal geen toezeggingen gedaan over medewerking van de provincie aan verbreding van de weg. Ook de fractievoorzitter van GroenLinks, Harmen Binnema, antwoordde op een vraag van de SP dat 2x1 rijstrook voor zijn partij het "uitgangspunt" is. Omdat een uitgangspunt in de politieke praktijk soms iets anders is als een principe, zullen wij GroenLinks blijven herinneren aan haar verkiezingsslogan "Groen op 1". De hele omlegging van de N201 als zodanig, door GroenLinks gesteund, is al in strijd met die mooie slogan.

Het nieuwe college van de provincie Utrecht (bestaande uit CDA, VVD en ChristenUnie) heeft in zijn programma de wens opgenomen dat de N201 tot Waverveen verbreed moet worden tot 2x2 rijstroken. Ook het aquaduct moet dan uitgerust worden voor vier rijstroken. Volgens gedeputeerde Mooij komt Utrecht echter niet met geld over de brug en zijn er ook nog ruimtelijke belemmeringen.

Ondanks alles is het raadzaam wel alert te blijven, want in het verleden is er door de voorstanders van de omlegging van de N201 al 2x1 rijstrook "bijgesmokkeld" tussen de Legmeerdijk en de Zijdelweg in Uithoorn.