Geen besluitvorming in achterkamers over omlegging N201 en Carmenlaan

1 oktober 2008

Geen besluitvorming in achterkamers over omlegging N201 en Carmenlaan

De SP wil dat het college het onderwerp ‘samenwerkingsovereenkomst Amstelveen/ overeenkomsten N201’ de volgende commissievergadering bespreekt met de statenleden verkeer en vervoer. Tot nu toe wil men de commissieleden slechts op de hoogte stellen van het voorgenomen besluit. De SP vindt echter dat tot eventuele wijzigingen in de oorspronkelijke plannen voor de omlegging van de N201 door Provinciale Staten moet worden besloten.

Het gaat in het voorstel van Gedeputeerde Staten om wijzigingen in het Masterplan N201+. Dit Masterplan is destijds door Provinciale Staten vastgesteld. Het ligt dan ook in de rede dat wijzigingen óók door Provinciale Staten besproken en besloten moeten worden. Met punt 1 in de voorgestelde toetredingsakte, waarbij gedeputeerde Mooij geacht wordt de provincie Noord-Holland te vertegenwoordigen zonder nader overleg met c.q. nadere besluitvorming door Provinciale Staten zijn wij het dan ook niet eens.

In de brief van Gedeputeerde Staten d.d. 9 september 2008 wordt de provincie gevraagd in te stemmen met een inspanningsverplichting te komen tot een financiële bijdrage aan de ontwikkeling van een hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt aan de Carmenlaan in Amstelveen, in het kader van de ontwikkeling van de Zuidtangent. De SP is het niet eens met medewerking van de provincie aan deze wens van de gemeente Amstelveen. Op de desbetreffende locatie zijn 150 goedkope huurwoningen gesloopt, met de belofte dat op dezelfde locatie nieuwe woningen zullen worden gebouwd. Voormalige huurders die dat willen, hebben een recht tot terugkeer in de nieuwe woningen aan de Carmenlaan. De SP heeft gedeputeerde Mooij circa driekwart jaar geleden al gevraagd naar zijn standpunt in dezen. De gedeputeerde zegde toe dit na te gaan. Zover wij weten is de gedeputeerde hierop in de commissie WVV nog niet teruggekomen. Tenslotte is de ontwikkeling van een hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt aan de Carmenlaan niet nodig voor de ontwikkeling van de Zuidtangent zoals in de brief gesteld wordt. De Zuidtangent halteert namelijk al op het iets verderop gelegen openbaar vervoerknooppunt Amstelveen Busstation. Na opheffing van de halte Oranjebaan kan de Zuidtangent halteren bij de halte Ouderkerkerlaan, om hier aansluiting te kunnen geven op sneltram 51 en de toekomstige Noord-Zuidlijn (als die er ooit nog komt).

In de brief wordt ook gemeld dat de gemeente Amstelveen een bijdrage van € 18 miljoen zou willen doen. In lokale media heeft de SP vernomen dat de gemeente Amstelveen deze bijdrage wil verstrekken op voorwaarde dat de weg wordt uitgebreid naar 2x2 rijstroken, in plaats van 2x1 rijstrook tussen de Zijdelweg in Uithoorn en de gemeente De Ronde Venen. Is de gedeputeerde bekend met deze voorwaarde van de gemeente Amstelveen? En kan de gedeputeerde bevestigen dat de provincie geen enkele toezegging doet ten aanzien van het verdubbelen van weggedeelten in ruil voor (extra) bijdragen door gemeenten? Verdubbeling van de N201 wijkt af van de besluitvorming die destijds over de omlegging van de weg heeft plaatsgevonden.