Begroting 2009: wat de SP wil

30 september 2008

Begroting 2009: wat de SP wil

De SP is van mening dat de provincie te weinig doet aan het propageren van het openbaar vervoer, aan de wildgroei van bedrijfsterreinen, aan het aanbod van laagdrempelige cultuur, aan de woningbehoefte, om een paar zaken te noemen. De SP vindt daarnaast dat de provincie teveel als een projectontwikkelaar naar buiten treedt: peperdure door de provincie aangezwengelde projecten die niet gedragen worden door de bevolking,

Hieronder de tekst van de eerste termijn van de SP, uitgesproken op 29 september 2008 in Heiloo. De tweede termijn volgt op 10 november 2008.

Meneer de voorzitter, leden van de Provinciale Staten van Noord-Holland:

Wie wil oogsten moet zaaien is het motto van de begroting 2009. Maar voor een goede oogst is ook zorg nodig en de weersomstandigheden moeten meewerken.
En wat dit laatste betreft is op dit moment sprake van een economische depressie.

Wat ooit bekend stond als een kredietcrisis, raakt nu ook de `echte economie’.

Sommigen, zoals Wijffels, verklaren dat hierdoor het fundamentalistische kapitalisme failliet is en dat het neo-liberalisme op zijn retour is. Of Wijffels hierin gelijk heeft zullen we moeten afwachten, maar duidelijk is wel dat de ingrepen in de USA en bij Fortis een gedeeltelijke of gehele nationalisatie betekenen.

Wie ook afwacht is de bouwsector. Van grote bouwprojecten, zoals de Zuid-As, maar ook het bouwen op Schiphol wordt verwacht dat deze niet doorgaan, als wij berichten uit de boezem van projectontwikkelaars mogen geloven. De bijdrage van de provincie aan de OV-terminal zou hierdoor ook op losse schroeven kunnen komen te staan. Wij gaan er vanuit dat 2009 duidelijkheid moet verschaffen. Als dit niet het geval is of de uitkomst niet meer voldoet aan de door PS vastgestelde voorwaarden
dan vindt de SP dat PS de provinciale bijdrage moet heroverwegen. Wij vragen GS hun mening hierover.

De houding van de projectontwikkelaars betekent ook dat grote investeringen in kantoren en in woningen in de duurdere sector onder druk zullen staan. En dit niet voor even, maar voor een langere periode. Projecten waar de provincie bij betrokken is zullen risicovoller worden. En dit betekent dat de provincie terughoudend moet zijn in het zelf ontwikkelen van projecten. Herontwikkeling van bestaande bedrijventerreinen is een must, daar ontkomen wij niet aan, maar een tweede project á la het Wieringer Randmeer dat zit er echt niet in.

Nationaal is de positie van de provincie niet helemaal onomstreden. De rijksbegroting is sluitend gemaakt mede door een greep in de kas van de provincie Noord-Holland. Wordt er bezuinigd op de brede doeluitkering (BDU) voor regionale infrastructuur, wordt het accres voor jeugdzorg niet toegekend en wordt het investeringsbudget stedelijke vernieuwing met een kwart gekort.

En alsof dit niet genoeg is vinden VVD, D66 en PVV dat zij nog eens 500 miljoen willen bezuinigen op het gemeente- en provinciefonds. Voor de VVD zal dat wel te maken hebben met Rutte’s Groen-Rechtse agenda. Overigens is in 1997 ooit een partij Groen Rechts opgericht, waarvan een aantal bestuursleden een dubieuze achtergrond hadden, blijkbaar deugd de agenda niet en ook de benaming niet.

De burger in Nederland komt er bekaaid af: voor sommigen geldt zelfs dat zij er qua inkomen op achteruit gaan en dat honderdduizenden mensen die nu huurtoeslag krijgen, komend jaar er fors op achteruit gaan. (Dat is een effect van de bezuinigingen die het kabinet op de regeling voor de Buitengewone Uitgaven toepast).

In dat kader en in het kader van een onzekere economie moet de provincie uiterst voorzichtig zijn met lastenverzwaring voor haar burgers. Uiterlijk in 2010 worden tussen het IPO en de Minister afspraken gemaakt over de aard van de nieuwe provinciale belasting. U geeft aan dat bij elke andere belastingvorm dan de huidige opcenten sprake kan zijn van een forse verschuiving in individuele lastendruk van de huidige belastingbetalers naar de toekomstige belastingbetalers. Wij dringen er bij GS op aan de Staten nauw te betrekken bij het proces van het maken van afspraken over een nieuwe provinciale belasting. Afhankelijk van het antwoord van GS zullen wij met een motie komen.

Wat vindt GS van het krantenbericht dat NUON (en andere energiebedrijven) denken aan een nieuw superdividend voor de aandeelhouders door hun netwerkdivisies op te zadelen met miljardenschulden in aanloop naar de aanstaande splitsing van de energiebedrijven? Is het de Noord-Hollandse burger en bedrijf die de rekening moeten betalen? Dat kan en mag de bedoeling niet zijn. Zó mag er niet geoogst worden, dat is ons inziens onzorgvuldig.

Die zorgvuldigheid missen wij ook op het gebied van de ruimtelijke ordening. Eerst verklaart gedeputeerde Hooijmaijers dat het circuit van Zandvoort naar Den Helder
kan worden verplaatst dit omdat regelgeving dat noodzakelijk maakt. Vervolgens komen uit beide gemeenten protesten. En verklaart Hooijmaijers dat het circuit failliet gaat als er niet meer geluidsdagen komen, alsof regelgeving uitbreiding niet in de weg zou staan. De eigenaar zelf zegt dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Maar de Gedeputeerde weet álles beter en heeft zelf al plannen gemaakt: woningen en een tunnel in Zandvoort. Het lijkt er op dat de provincie over ieders hoofd heen voor projectontwikkelaartje speelt.

Opmerkelijk was ook de mededeling vanuit GS op een bijeenkomst in het Fort in IJmuiden, om woningbouw –buiten de bebouwde kom- toe te staan in de duinen. En dit op te nemen in de structuurvisie. Alsof de recreatieve en natuurwaarde niet vele malen groter zijn dan die paar centen wat woningbouw oplevert. De SP wil GS vragen af te zien van dergelijke woningbouw in de duinen.

En opmerkelijk is het uitstel van een jaar voor een nieuwe aanbesteding voor de OV-taxi. De klachten over Connexxion zijn legio, vanuit de gehele provincie. De gemeenten hebben een lijst met verbeterpunten overhandigd juist met het oog op het aflopen van het contract. Niet alleen gemeenten maar ook ouderenbonden en consumentenorganisaties zagen dit als het moment extra afspraken te maken om de kwaliteit aan te scherpen. Nu is het maar de vraag of van verbeteringen sprake zal zijn. Wij willen de Gedeputeerde vragen wanneer de lijst met verbeterpunten zal worden uitgevoerd.
Ook de voortgang van de invoering van de OV-chipkaart dreigt niet te voldoen aan voldoende eisen van zorgvuldigheid. ROVER, de Consumentenbond, ANWB, CG-Raad, Viziris en LSVb trekken zich per direct terug uit het overleg rond de OV-chipkaart. Volgens deze consumentenorganisaties biedt de chipkaart reizigers in de huidige vorm vooral veel nadelen. Reizigersgemak is een van de voorwaarden geweest om mee te denken over het elektronisch vervoersbewijs. De organisaties hebben er geen vertrouwen meer in dat de nadelen van het elektronisch vervoersbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen, waardoor verder praten zinloos is. Wij roepen GS op niet vooruit te open op landelijke invoering. Hierover willen wij een motie indienen.
--------------------------------------------
Het dictum daarvan luidt als volgt:
Besluiten

• GS op te dragen niet mee te werken aan invoering van de OV-chipkaart in concessiegebieden in Noord-Holland voordat de consumentenorganisaties (opnieuw) deelnemen aan het overleg rond de OV-chipkaart en gegarandeerd is dat het reizen met het openbaar vervoer niet duurder wordt door de invoering van de OV-chipkaart.
----------------------------
Bovendien is één van de problemen voor de consument dat tariefafwijkingen op regionaal niveau ondoorzichtig zijn en – al dan niet bedoeld- kunnen leiden tot extra kosten voor de reiziger. Het voorstel van GS om te komen met ‘een beperkt aantal kortingsproposities’, lijkt op een vergroting van die onduidelijkheid. Afhankelijk van het antwoord van GS komen wij met een motie.
Verontrustend is de gang van zaken rond de Alderstafel. Een deel van bewonersorganisaties en de Stichting Natuur en Milieu zijn opgestapt. En als de berichtgeving klopt is dat terecht. Het afschaffen van wettelijke normen bescherming tegen geluidsoverlast tast de positie van bewoners rechtstreeks. Er zijn dan geen lokale normen meer waarop de bewoners en de gemeenten zich kunnen beroepen als het lawaai uit de hand loopt. Maar ook ontbreekt een referentiekader om wijziging van vliegplannen mee te beoordelen. Van GS willen wij weten wat hun inbreng aan de Alderstafel is in deze kwestie. Afhankelijk van het antwoord komen wij met een motie.
Verontrust zijn wij ook door de uitkomsten van de Deltacomissie. Met name het voorstel het waterpeil in het IJsselmeer te laten stijgen met 1 ½ meter zal leiden tot grote problemen. Problemen voor de havens van Noord-Holland, het landschap en een vergroting van de waterdruk met als gevolg een grotere kwel. De bezwering van de commissie dat deze stijging geleidelijk kan plaatsvinden, betekent alleen maar meer onduidelijkheid voor de bewoners, gebruikers en voor het provinciaal bestuur.

Naast deze verontrusting is het rapport van de Taskforce Bedrijventerreinen hoopgevend. Ja, de provincie moet de leidende rol op zich nemen bij de herinrichting van bedrijventerreinen. Dat moet ook betekenen dat er hogere prijzen voor de grond gevraagd moet worden, zoals ook Noordanus suggereert. Sterker nog, een beperkte krapte stimuleert bedrijven in bestaande terreinen te investeren. Met het instrumentarium van de wet ruimtelijke ordening en een nationaal herstructurerings-
fonds op de achterhand moet hier mee een stevige ambitie waargemaakt kunnen worden. Bij de kadernota zijn een tweetal moties met betrekking tot de HIRB aangehouden. Onze fractie gaat er vanuit dat het onderwerp uitgebreid in WAMEN zal worden besproken, afhankelijk van deze bespreking overwegen wij met een motie te komen. Voor het Noordzeekanaalgebied geldt voor de SP dat vooral toegevoegde waarde en niet het tonnage leidend moet zijn voor het aantrekken van bedrijvigheid. De Wijkermeerpolder kan geschrapt worden als nieuw bedrijventerrein.

Dit is één van de zaken die voor de SP van belang zijn. Maar er is meer.
--------------
De SP wil een provincie waar robuuste natuurgebieden en landschapsgebieden aanwezig zijn. Waar stad en land zich verbinden dat zich o.a. uit door vergroting van de afzet van streekeigen en biologische producten, waar dierenwelzijn en duurzame landbouw vanzelfsprekend is en recreatie en het landschap op fietsafstand bereikbaar is. De inzet van de gedeputeerden Bond en Visser hiertoe willen wij ondersteunen. Daarnaast pleit de SP tegen woningbouw in het IJ- en Markermeer.
-------------
De SP wil een provincie waar mensen met een zorgvraag zolang mogelijk kunnen wonen, waar kleinschalige voorzieningen als een mantel functioneren. De provincie zal extra moeten investeren om deze opgave vooral binnenstedelijk te kunnen realiseren. Bovendien is er nog een stevige nieuwbouwopgave in en rond Amsterdam en in beperkte mate in het Gooi en Noord-Holland-Noord. Ook hier geldt dat er een binnenstedelijke opgave is. Een nieuwe opgave is om klimaatneutrale woningen te bouwen. In de provinciale woonvisie zal ook aandacht moeten worden geschonken aan het vergroten van het aantal koopwoningen met maatschappelijk gebonden eigendom.

De subsidie voor stedelijke vernieuwing is voor gemeenten onontbeerlijk om het onrendabel van zorgwoningen, sociale huurwoningen, jongerenhuisvesting en binnenstedelijk bouwen te kunnen financieren. Wij zijn van mening dat ook gelden van de Tweede Investeringsimpuls ingezet moeten worden voor deze doelen. Wij willen GS en PS vragen of zij het hiermee eens zijn. Afhankelijk van het antwoord overwegen wij een amendement in te dienen.

-----------------
De SP wil een provincie waar het openbaar vervoer en het water een reëel alternatief zijn voor gemotoriseerd vervoer over de weg. Openbaar vervoer is noodzakelijk om kleine kernen leefbaar te houden en daarmee bevolkingsgroepen te kunnen blijven binden. Wij willen voorstellen een verschuiving te laten plaatsvinden binnen de Tweede Investeringsimpuls Noord-Holland van 30 miljoen (netto) ten gunste van het uitbreiden van het openbaar vervoer in en naar deze kernen. Hiertoe dienen wij een amendement in waarvan het dictum luidt:
--------------------------------
Besluiten:

• € 30 miljoen van de Tweede Investeringsimpuls Noord-Holland te bestemmen voor verbetering van het openbaar vervoer naar en in kleine kernen boven het Noordzeekanaalgebied.
• Dit te financieren door het bedrag voor mobiliteitsmanagement –onderdeel van de Tweede Investeringsimpuls Noord-Holland - van € 160 miljoen (netto) te verminderen met € 30 miljoen (netto).

Wij vinden de mogelijkheid om HOV te kunnen omzetten in lightrail van belang. Dit zou ons inziens ook mogelijk moeten zijn voor de HOV-verbindng Haarlem – IJmuiden. Het huidige voorstel van GS maakt dit ons inziens onmogelijk. Wij willen aan GS vragen of dit juist is en zo niet, hoeveel minder de kosten bedragen bij omzetting naar lightrail als niet de huidige spoorlijnroute wordt gebruikt voor een HOV in busvorm.
-------------------
De SP wil een provincie waar een goed gespreid aanbod aan kunst, cultuur, podia en broedplaatsen voor zowel consument als producent geborgd wordt. Binnenkort bespreken we de kunst en cultuurnota, daar zullen wij aandacht vragen voor het MUZ-theater. Over het beëindigen van de subsidie van de bibliobus hebben wij vaker met elkaar gesproken in de commissie. Wij hechten eraan dat er een oplossing wordt gevonden. Hiertoe dienen wij een amendement in waarvan het dictum luidt:
-----------------
Besluit:

• GS op te dragen ervoor te zorgen dat ook in 2009 een bibliobus stopt op de standplaatsen die nu nog niet zijn opgevuld;
-------------------------------

Tevens dienen wij een motie in waarvan het dictum luidt:
---------------------------------
Besluit:

• GS op te dragen in de 2e helft van 2009 een tevredenheidsonderzoek te doen onder de inwoners van de provincie met betrekking tot de bibliotheekvoorziening en –verspreiding.
• GS op te dragen de resultaten aan PS voor te leggen bij de begroting van 2010.
-------------------------------
De SP wil een provincie waar inwoners hun belangen geborgd weten. Dit geldt met name voor cliënten, patiënten en ouderen en de daarmee verbonden organisaties. In dat kader willen wij u voorstellen hierop niet te korten. Hierover willen wij een amendement indienen waarvan het dictum luidt:
-----------------------

------------------------
En een motie waarvan het dictum luidt:
-------------------------
Besluit:

• GS op te dragen te onderzoeken of genoemde inwoners zich voldoende gehoord voelen in de cliëntenraden;
--------------------------

Ten slotte,

Een enkel voorstel en vraag m.b.t. de financiën. De vraag luidt: in hoeverre heeft de uitspraak van Minister van Economische Zaken dat de transportkosten van energie naar beneden moeten invloed op de inkomsten van de provincie?

En het voorstel betreft een amendement waarin wij willen voorstellen de UNA-reserve van ruim € 3,3 miljoen waarvoor tussen nu en 2013 geen bestemming is toe te voegen aan de saldireserve. Het dictum van dit amendement luidt als volgt:
------------------------
---------------------------
Op andere onderdelen zullen wij, na beantwoording van onze vragen en bespreking in de commissies wellicht nog andere amendementen en moties indienen. Daarbij zijn naast duurzaamheid, de menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit leidend. Voor zo’n Noord-Holland willen wij ons inzetten, voor minder doen wij het niet.

Ik dank u.

• vanaf 2009 de door de provincie financieel ondersteunde bibliobus verdwijnt;
• op dit moment nog niet voor alle standplaatsen van de huidige bibliobus een oplossing is gevonden;
• in Zaanstad bijvoorbeeld ondanks het inzetten van de biebboot vele standplaatsen zullen verdwijnen, onder andere standplaatsen bij bejaardentehuizen en scholen;
• in Medemblik bijvoorbeeld voor de wijk Hauwert met ruim 1500 bewoners op dit moment geen alternatieve oplossing is;
• in de bibliobus ook veel informatie te vinden is van en over de provincie en het provinciebestuur;
• de provincie een belangrijke taak heeft op het gebied van het leefbaar houden van kernen;
• de provincie een belangrijke taak heeft op het gebied van goede informatievoorziening;
• voor het opvullen van de ‘lege’ standplaatsen € 240.000 nodig is;

Besluit:

• GS op te dragen de kosten die hiermee gemoeid zijn (€ 240.000) te dekken uit de gelden voor plublic relations en de saldireserve.

Carlien Boelhouwer,

• vanaf 2009 de door de provincie financieel ondersteunde bibliobus verdwijnt;

Besluit:

En gaat over tot de orde van de dag

Overwegende dat:

• de provincie in 2009 steunfuncties, patiënten- en cliëntenorganisaties, evenals ouderenbonden met 8-10% wil korten, in verband met de wens als provincie het eigen beleid meer te kunnen sturen;
• de korting voor een organisatie als Zorgbelang betekent dat zij van de 23 medewerkers er 7 moeten ontslaan;
• Zorgbelang er sinds 2008 een nieuwe, tijdrovende taak bij heeft gekregen, n.l. het opzetten van een patiënten- en cliëntenraad op jeugdzorggebied;
• Zorgbelang sinds enige tijd ook de officiële vertegenwoordiging dient te zijn van de Noord-Hollanders met een verstandelijke beperking;
• Zorgbelang tot nu toe aan laatstgenoemde taak volgens eigen zeggen onvoldoende aandacht heeft kunnen besteden, vanwege het toch al drukke takenpakket;
• de ouderenbonden te kennen hebben gegeven niet al de door hen voor 2009 geplande en noodzakelijk geachte activiteiten te kunnen uitvoeren als de korting zijn beslag krijgt;

Constaterende dat
• genoemde instellingen al jaren provinciaal beleid uitvoeren en hun activiteitenplanning elk jaar voorleggen aan de provincie, ofwel kan per jaar het beleid bijsturen;

Besluit:

• GS op te dragen de korting voor 2009 voor genoemde instellingen niet door te laten gaan. De kosten hiervan ten laste te brengen van de saldireserve.

Overwegende dat:
• Zorgbelang sinds enige tijd de vertegenwoordiging in de cliëntenraden dient te regelen van inwoners van Noord-Holland met een verstandelijke beperking;
• Zorgbelang heeft aangegeven dat deze taak nog niet goed van de grond is gekomen, door tijd- en capaciteitsgebrek;

Besluit:

• GS op te dragen de resultaten van dat onderzoek medio 2009 voor te leggen aan PS.

Overwegende dat:

• Het betrekken van jongeren bij cultuur en kunst speerpunt van beleid dient te zijn;
• Dat het Rijk voor kinderen tot 12 jaar gratis museumbezoek wil bekostigen;
• Dat voor jongeren (tot 21 jaar) entreeprijzen geen financiële belemmering mogen zijn;
• Gratis toegang tot musea kosten voor de musea meebrengt (derving inkomsten, meer toezicht, schoonmaakkosten etc.)

Besluit:

• GS op te dragen in overleg te treden met musea uit Noord-Holland teneinde met één van hen afspraken te maken voor een experiment in 2009 waarbij jongeren tot 21 jaar vrij toegang tot het museum krijgen.
• Hiertoe een plafond van € 500.000 vast te stelen.
• Dit bedrag te dekken uit de saldireserve 2009.

Overwegende dat:
• De UNA-reserve van € 3.389.000 tussen nu en 2013 niet wordt ingezet voor nieuw beleid

Besluit:
• De UNA-reserve van € 3.389.000 toe te voegen aan de saldireserve.

Ake de Vries

Overwegende dat:

• De consumentenorganisaties ROVER, de Consumentenbond, ANWB, CG-Raad, Viziris en LSVb zich hebben terug getrokken uit het overleg rond de OV-chipkaart.
• Dat volgens deze consumentenorganisaties de chipkaart in de huidige vorm allen veel nadelen heeft.
• Dat reizen met het openbaar vervoer door de invoering niet duurder mag worden,

Besluiten

• GS op te dragen niet mee te werken aan invoering van de OV-chipkaart in concessiegebieden in Noord-Holland voordat de consumentenorganisaties (opnieuw) deelnemen aan het overleg rond de OV-chipkaart en gegarandeerd is dat het reizen met het openbaar vervoer niet duurder wordt door de invering van de OV-chipkaart.

Harald Bos

Overwegende dat:

• Openbaar vervoer is noodzakelijk om kleine kernen leefbaar te houden en daarmee bevolkingsgroepen te kunnen blijven binden.
• In de Tweede Investeringsimpuls Noord-Holland een bedrag van € 140 miljoen wordt uitgetrokken voor het HOV in het Gooi en HOV Haarlem – IJmuiden, waardoor het OV in het zuidelijke deel van de provincie versterkt wordt.
• Ook voor het gebied ten noorden van het Noordzeekanaalgebied versterking van het OV gewenst is.

Besluiten: