SP verzoekt inspectie om controle bussen

13 juni 2008

SP verzoekt inspectie om controle bussen

De SP-fractie heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat verzocht de kwaliteit van de bussen in Noord-Holland Noord te controleren. Bij een recente controle bij streekvervoerder Hermes (een 100% dochter van Connexxion) in Noord-Brabant bleek tweederde van de bussen in de steekproef niet in orde. In januari en februari van dit jaar heeft de SP naar aanleiding van meldingen van reizigers en personeel al schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Volgens het college was er echter niet veel aan de hand.

Naar aanleiding van de recente controle bij Hermes en de meldingen die de SP heeft ontvangen over de bussen van Connexxion in Noord-Holland Noord, heeft statenlid Bert Putters zich nu rechtstreeks tot de inspectie gewend. In een brief verzoekt Putters de inspectie bij Connexxion in Noord-Holland Noord een soortgelijke controle te houden als bij Hermes. Voor de SP staat de veiligheid voor reizigers, personeel en andere weggebruikers voorop. Bedrijfseconomische en politieke belangen zijn ondergeschikt aan de veiligheid.

De SP vindt dat de collegepartijen VVD, PvdA, CDA en GroenLinks hun rol ten aanzien van de inzet en de veiligheid van het materieel ten onrechte minimaliseren. Putters: "Alleen succesverhalen worden door het college breed uitgemeten, maar als het gaat om minder positieve zaken - zoals de veiligheid en het aandeel van de provincie in de huidige problemen in het streekvervoer met betrekking tot de CAO en de stakingen - dan geeft het college niet thuis. Daarom heb ik nu de inspectie rechtstreeks benaderd."