SP: Pas aanvalsplan wachtlijsten aan

18 juni 2008

SP: Pas aanvalsplan wachtlijsten aan

Afgelopen maandag heeft de SP in het kader van de voorjaarsnota voorgesteld dat de provincie de weer groeiende wachtlijsten jeugdzorg aan gaat pakken, net zoals de provincie dat ook deed in 2006. Toen ontwierp de provincie een aanvalsplan en zette ook extra geld in. En dat werkte. Dago Wellink: 'Het aantal wachtende jongeren groeit anno nu weer. We moeten voorkomen dat de lijst te lang wordt. De andere fracties hebben ingestemd met ons plan het waarom van de groei te onderzoeken en het aanvalsplan te actualiseren. Wij gaan ervan uit dat dit plan vervolgens wordt uitgevoerd: want niemand is voor een wachtlijst bij jeugdzorg.'

Dago Wellink zei nog meer naar aanleiding van de kaderbrief en lentenota:

Mijnheer de voorzitter, wie wil oogsten moet zaaien is het motto waarmee de lentebrief werd gepresenteerd. Dit geheel omlijst door de imposante gestalte van de heer Hooijmaijers die euro’s gelegen in de contouren van de provincie Noord-Holland bewaterde.

Iedereen: agrariër, volkstuinder, ex-schooltuinbezoeker of niet, weet dat louter zaaien nog geen goede oogst geeft. Het vereist goed en duurzaam onderhoud en beheer en de voeding zal gifvrij moeten zijn. En een keuze voor kwalitatieve groei boven kwantitatieve groei. Voor de SP is naast de keuze voor de goede doelen ook van belang dat er geld vrijkomt voor het goede beheer en/of het noodzakelijke duwtje in de rug om belangrijke zaken te kunnen behouden of ontwikkelen. Dit zal de Rode Draad door onze bijdrage aan dit debat zijn.

Hoe zeer goed beheer van belang is werd pijnlijk duidelijk rond de milieuvergunning van CORUS. Daaruit blijkt dat een vergunning alleen een middel is en dat het daaraan voldoen nog niet hetzelfde is als werken aan de kernkwaliteiten van een gezond en schoon milieu.

Slecht beheer zien wij overal om ons heen. De staking bij het busvervoer is nog gaande/ is recentelijk geëindigd. Een schoolvoorbeeld hoe het niet moet: Een rijksoverheid die busbedrijven niet toe staat gestegen brandstofkosten door te vertalen in het tarief van de strippenkaart en wel de vervoersmaatschappijen te dwingen zo laag mogelijk aan te besteden had kunnen weten dat dit alleen kan over de rug van het personeel en bezuiniging op het materieel. Deze staking heeft vele reizigers gedupeerd waaronder velen in onze provincie. Als een tussentijdse cao een eind van deze staking kan betekenen is het wel van belang ook de onderliggende problemen aan te pakken zoals ook Klaas de Vries heeft geconcludeerd. Dan moeten regering en provincies wél thuis geven. Het is niet uit te sluiten dat dit gegeven wellicht gevolgen heeft voor de begroting, niet alleen van het Rijk maar ook de provincie.

Ook de greep in de kas van de provincies door Wouter Bos en het niet herinvesteren van de opbrengst van het superdividend van Schiphol in de regio, door diezelfde Wouter Bos, getuigt van kortzichtigheid.

Of neem het gesteggel over de pracht- of zo u wilt- de krachtwijken van Vogelaar. Dit is eveneens geen goed voorbeeld van zorgvuldig beleid. De stedelijke vernieuwing is een continu proces en de gelden voor Vogelaarwijken zijn in dat kader beperkt. Door steeds weer nieuwe financieringsstromen te bedenken met weer nieuwe subsidie-eisen trek je projecten niet vlot. Terecht heeft de provincie er voor gekozen de ISV te continueren. En niet alleen in de Vogelaar-wijken maar op veel meer plaatsen in Noord-Holland.

Terecht kiest Noord-Holland voor het behoud en wellicht uitbreiden van haar aandelenbezit in NUON. Echter als wij de pers mogen geloven, aast NUON op een fusie met een buitenlandse onderneming. Wat betekent dit voor onze invloed op het beleid van NUON? Voor het borgen van het publieke belang? En hoe zit het met eventuele aankoop van aandelen NUON van Amsterdam of andere gemeenten door de provincie? Gaarne een reactie van GS hierop.

Over het buitenland gesproken. China is een land met vele gezichten. Een minder fraaie is de schending van de mensenrechten en het verdrukken van de oppositie. Hoewel sport en politiek niet verweven met elkaar zouden moeten zijn is dat laatste een illusie. Enkele regeringsleiders hebben aangegeven mogelijk niet bij de opening van de Olympische Spelen aanwezig te zijn, dan betekent aanwezigheid het maken van een politieke keuze. In dat licht past het niet dat de provincie Noord-Holland aanwezig is. De SP wil GS dan ook oproepen niet aanwezig te zijn en dient daartoe een motie in waarvan het dictum luidt: Roepen GS op niet aanwezig te zijn bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen in China.

Het is goed van de provincie Noord-Holland dat er 700 miljoen (bruto) extra wordt geïnvesteerd. Het is een logisch gevolg op de discussie bij de algemene beschouwingen van vorig jaar. Het ging om de vraag of de provincie gelden in voorzieningen en reserves zou gebruiken voor nieuwe investeringen of deze sparen. De SP was en is voorstander van het investeren van geld van de belastingbetaler in plaats van dit op te potten. In het voorstel voor een Impuls-2 wordt gevolg gegeven aan deze discussie. Na de zomer gaan wij als PS verder praten over de invulling van de doelen van Impuls-2. Dan zal ook blijken of de investeringen bijdragen aan een kwalitatief goed product.

De gelden voor sociale infrastructuur en groen inzetten voor meer asfalt, zoals de VNO/NCW-West wil is geen keuze voor kwaliteit. Voor de SP is de schematische percentuele verdeling van de Impuls-2 gelden over de beleidsvelden bespreekbaar. Maar niet ten koste van sociale infrastructuur en groen. De SP is van mening dat ook investeringen in het kader van de ISV uit de Impuls-2 mogelijk moeten zijn. Voorstellen om ook de ISV te betrekken zullen we ondersteunen. De criteria zullen, ook omdat er in het bestuursakkoord is afgesproken gelden te decentraliseren m.b.t. de ISV en Bodemsanering nog eens tegen het licht te houden. Voor de SP is het dan van belang dat het geld niet opgaat aan één of enkele projecten maar moet fungeren als de spreekwoordelijke Haarlemmerolie.

Er is een zorgelijke situatie ontstaan in het beheer van natuurgebieden. Bovendien is er grote belangstelling voor particulier beheer. En is er financiële druk op de realisering van RODS (Recreatie om de stad). Het voornemen de druk op het beheer voor te leggen aan de minister in het kader van de ILG-overeenkomst is een goede zaak, maar wij kunnen ons voorstellen dat ook de Impuls-2 gelden voor een deel inzetbaar kunnen zijn. Wij verwachten van GS dat zij bij de begroting van 2009 voorstellen zullen doen om het gesignaleerde knelpunt aan te pakken.

Een ander knelpunt kan de HIRB-regeling zijn. Nu deze ook openstaat voor kleinere bedrijfsterreinen is het te verwachten dat het subsidieplafond gaat knellen. Het loslaten van het plafond is wellicht nodig. Voorstellen daartoe zullen wij als SP ondersteunen. Ook het werkbezoek aan Londen is heeft de nodige inspiratie voor het aanscherpen van de HIRB-regeling gezorgd.

Lastiger vinden wij het dat een belangrijk deel van de Impuls-2 gelden wordt gefinancierd door een verhoging van de opcenten. In het bestuursakkoord is te lezen dat :` In het kader van de invoering van de kilometerprijs van personenauto’s (..) het kabinet voornemens is de Motorrijtuigenbelasting in de periode 2012-2016 geleidelijk af te schaffen. Kabinet en IPO voeren gezamenlijk nader onderzoek uit naar de mogelijkheden voor een provinciale belasting, die nauw aansluit bij het provinciale takenpakket. Dit onderzoek zal uiterlijk in 2010 zijn afgerond. (..) uitgangspunt is dat de provincies een eigen belastinggebied behouden’.

Hoewel Noord-Holland het laagste opcententarief heeft krijgen wij ook veel geld binnen omdat er een aantal grote leasebedrijven in Noord-Holland zijn gevestigd. Een nieuwe belasting sluit niet aan bij de huidige inkomsten aan opcenten. Door de gekozen formulering in het bestuursakkoord kan een mogelijke uitkomst zijn dat Noord-Holland minder inkomsten krijgt. Wij vragen GS of zij deze zorg ook delen en wat dit betekent voor de meerjarenfinanciering van de Impuls-2.

Het invoeren van een belastingverhoging is ons inziens alleen dan gerechtvaardigd als er daadwerkelijk uitgaven worden gedaan. In dat kader is het een doorn in het oog dat er nog de nodige onderbesteding is. Deels zijn deze te verklaren, deels is er ruim begroot. De SP wil aan GS in overweging meegeven dat voortaan geanticipeerd wordt op onderbesteding. Dat wil zeggen dat op de begroting een post van te verwachten onderbesteding wordt opgevoerd.

Een voorbeeld van een goed product vinden wij Wonen+. 135.000 afgehandelde hulpvragen, 20.000 ouderen en mensen met een beperking die gebruik maken van Wonen+ en een inzet van 2.000 vrijwilligers spreken boekdelen. Helaas is er vorig jaar niet voor gekozen activiteiten van Wonen+ vanuit de provincie te subsidiëren. Er is behoefte aan nieuwe activiteiten en ondersteuning door consulenten. De SP zal een subsidievoorstel voor Wonen+ ondersteunen.

En een goed product is ook de stoomtram Hoorn – Medemblik. Sinds 23 mei 1968 trekt de stoomtram veel belangstelling. En staat de tram op de nominatie om te worden opgenomen in de European Route of Industrial Heritage. En er zijn maar liefst 275 vrijwilligers die zich actief inzetten voor het behoud van het museum. Toch kampt het museum met financiële problemen. Gemeenten hebben hierin een taak, maar het is goed als de provincie zich actief inzet voor het behoud van de stoomtram. Wij willen daartoe een motie indienen waarvan het dictum luidt:

Besluiten GS op te dragen alles in het werk stellen om de stoomtram als toeristische trekker voor Noord-Holland te behouden. Of besluiten de SHM te Hoorn een subsidie toe te kennen van € 500.000,= uit EXINH gelden.

Onze lokale omroep RTV-Noord-Holland doet het niet slecht. Sterker nog RTV-NH zou haar luistereraars- en kijkersaandeel moeten kunnen uitbreiden. De provincie functioneert als doorgeefluik van landelijke subsidie. Met een incidentele subsidie kan RTV-NH een slag maken om een cross-mediaal bedrijf te worden. De SP is er voor dat RTV-NH haar ambities kan waarmaken en zal daartoe een motie indienen waarvan het dictum luidt:
• Besluiten dat in de Lentenota een reservering wordt opgenomen ter grootte van het door RTV-NH gevraagde bedrag van 233.000 euro en dit ten laste te brengen van de saldireserve van 2009.
• Dat in de meerjarenramingen rekening wordt gehouden met een extra uitgave van 200.000 euro in 2010.

De SP hecht aan het stimuleren van de beelden kunst. Wij zullen initiatieven om het Centrum voor Beeldende Kunst en Vormgeving te continueren ondersteunen. Daarnaast willen wij GS vragen om bij de begroting 2009 ons inzicht te geven of een invoering van een 1%-regeling bij infrastructurele investeringen gedaan door de provincie ten bate van de kunst mogelijk is. Ook verwachten wij van de GS voorstellen met betrekking tot de poppodia in Noord-Holland.

Ook willen wij aandacht voor de Bibliobus. Slechts enkele gemeenten zijn bereid de kosten te dragen van de bus. Dat betekent dat een aantal dorpen verstoken zijn van enige vorm van bibliotheekvoorziening. Dit is een verschraling van de leefbaarheid en vitaliteit van het platteland. Wij willen GS vragen om met alternatieven te komen en dit bij de begroting van 2009 aan te geven. Gaarne een reactie.

De wachtlijsten in de Jeugdzorg groeien weer. En dat is onrustbarend. Wij verwachten dat GS voorstellen zullen doen om structurele knelpunten op te heffen. Wij willen hierbij een motie indienen waarvan het dictum luidt:

Besluiten GS op te dragen te onderzoeken wat nodig is om de wachtlijsten in Noord-Holland aan te pakken;
- GS op te dragen na het reces aan PS een plan van aanpak hieromtrent te presenteren;
- GS op te dragen bij de begroting ruimte te reserveren voor de uitvoering van het plan van aanpak.

Vorig jaar zijn er minder muskusratten gevangen dan de streefnorm, namelijk een kleine 4000 in plaats van 4.300. Je zou zeggen dat dit goed nieuws is, maar GS stellen zelfs een intensivering van de bestrijding voor en wel met een klein half miljoen euro incidenteel. Al eerder hebben wij onze twijfels geuit over het nut van muskusrattenbestrijding. Wij zullen niet instemmen met deze incidentele verhoging.

Ten slotte, mijnheer de voorzitter,
GS vragen gelden voor onderzoek voor mogelijke verplaatsing van het racecircuit in Zandvoort naar Den Helder. Het is goed om vooruit te kijken en daarom steunen wij dit onderzoek. Wel is het van belang dat in dit onderzoek ook de economische gevolgen voor Zandvoort in beeld komen, alsmede de mogelijke winst door ander gebruik van de gronden en de provincie ons inzicht geeft welke mogelijke herlocatie, ook buiten de provincie, mogelijk is.