Provincie moet problemen met busvervoer in Beemster oplossen

30 juni 2008

Provincie moet problemen met busvervoer in Beemster oplossen

Wederom blijkt dat de aanbesteding van de concessie voor het streekvervoer in Noord-Holland Noord tot problemen leidt. Vanaf december 2008 zijn inwoners van Beemster verstoken van hun rechtstreekse busverbinding met Alkmaar. Naast lijn 127, willen de collegepartijen VVD, PvdA, CDA en GroenLinks ook lijn 128 opheffen. De SP heeft de afgelopen maanden vele klachten van busreizigers ontvangen over de plannen van Gedeputeerde Staten met het busvervoer in Noord-Holland Noord.

Verder heeft de SP een inventarisatie gemaakt onder alle betroken gemeenten. Hieruit blijkt dat ook veel gemeenten niet tevreden zijn over de manier waarop Gedeputeerde Staten het busvervoer vanaf december 2008 willen inrichten. De provincie heeft met veel wensen en verzoeken van de betrokken gemeenten geen rekening gehouden.

Bert Putters: "Het college stelt op papier een aantal 'prOVielen' vast en laat de vervoerders, die een bod uitbrengen op de concessie, het verder zelf uitzoeken, met alle maatschappellijke consequenties van dien. Dit is bepaald niet onze manier van werken."

De SP heeft naar aanleiding van de problemen in Beemster de volgende schriftelijke vragen aan het college gesteld.

1. Waarom hebt u niet ingegrepen bij het verlenen van de concessie?
2. Wat is er mogelijk om deze lijnen te herstellen in de oude vorm, zoals zij nu rijden?
3. Wat is er mogelijk aan samenwerking met vervoerders in andere, aanliggende concessies (bijvoorbeeld bij de concessiegrensoverschrijdende buslijn 300, de Zuidtangent) zoals de Stadsregio Amsterdam?
4. Kunnen de concessiehouders Arriva en Connexxion samenwerken om aan de in het bovenstaande geschetste problematiek geheel of gedeeltelijk tegemoet te komen?
5. Waarom hebben Gedeputeerde Staten ons buiten de correspondentie gehouden van en met de gemeente Beemster over zo’n belangrijke beslissing die heel veel impact heeft in de samenleving van Beemster?
6. Zijn Gedeputeerde Staten nog steeds zo enthousiast over het openbaar aanbesteden van deze concessie als – pakweg – een jaar geleden? Zo ja, waarom bent u nog zo tevreden?