Overheid moet zorg hulpbehoevende bejaarden garanderen

11 april 2008

Overheid moet zorg hulpbehoevende bejaarden garanderen

Gisteren stond in het Haarlems Dagblad dat Zorgverlener SHDH in de regio Haarlem per 1 mei de zorg stopt van 150 demente en ernstig invalide bejaarden, omdat er geen geld meer is. Een van de speerpunten van de provincie is het helpen faciliteren en versterken van netwerken, diensten en voorzieningen die mensen in staat stellen om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen, sociale contacten te hebben en deel te nemen aan de samenleving. Hoewel de provincie geen directe taak heeft in het gesignaleerde probleem, is de SP van mening dat de provincie alles zal moeten willen doen om deze zaak op te lossen, immers: zonder zorg zullen deze bejaarden allemaal in het verpleeghuis belanden. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

VRAGEN

Bent u het met mij eens dat de provincie gezien het hierboven genoemde speerpunt en haar (in het algemeen) toezichthoudende taak enige activiteit zal moeten/willen ontplooien?

Zo nee, waarom niet?

Bent u bereid staatssecretaris Bussemaker om garanties te vragen dat de zorg wordt gecontinueerd?

Zo nee, waarom niet?

Bent u bereid staatssecretaris Bussemaker te vragen ervoor te zorgen dat de financiële problemen niet worden afgewenteld op de cliënten in de AWBZ, onder wie ouderen en demente bejaarden, maar evenmin op het personeel?

Zo nee, waarom niet?

Nog in het algemeen: we horen de laatste maanden telkens weer, dan hier dan daar in het land, over dit soort problemen: wat is uw analyse van dit probleem, waar ligt dit volgens u aan: slecht management, te weinig budget, te weinig marktwerking, te veel marktwerking en zo voort?