Geen peperdure feestjes met belastinggeld

18 april 2008

Geen peperdure feestjes met belastinggeld

Een maand geleden stelde de SP schriftelijke vragen aan het college over een feestje dat Gedeputeerde Staten organiseerden voor statenleden en raadsleden. Voor dit feestje was ook de minister van verkeer Camiel Eurlings uitgenodigd. Het doel van het feestje was het vieren van het besluit tot aanleg van de N23 terwijl op het moment dat de uitnodigingen werden verstuurd, noch Provinciale Staten noch een aantal gemeentebesturen een definitief besluit genomen hadden. Daarnaast wilden Gedeputeerde Staten zo bij de minister meer geld loskrijgen voor het wegenproject.

De SP vindt het getuigen van minachting voor de provinciale en lokale volksvertegenwoordigingen om zo met besluitvorming om te gaan. Maar dat is nog niet alles. Uit de antwoorden van Gedeputeerde Staten op onze schriftelijke vragen blijkt dat het bewuste feestje maarliefst € 25.000 heeft gekost. Zonder blikken of blozen geven de collegepartijen VVD, PvdA, CDA en GroenLinks een groot bedrag uit om op kosten van de belastingbetaler te staan borrelen met een aantal hoogwaardigheidsbekleders.

De SP vraagt zich af hoe men het voor elkaar krijgt om er in een dagdeel zoveel gemeenschapsgeld doorheen te jagen. Het Noord-Hollandse aandeel in dit bedrag, te weten € 18.750, wordt betaald uit het voorbereidingskrediet voor de Westfrisiaweg. Dat geld had beter besteed kunnen worden aan het beter inpassen van de weg in de omgeving of aan voorzieningen voor langzaamverkeersdeelnemers rondom het tracé van de aan te leggen weg.