SP biedt raad Wieringen handtekeningen referendum aan

8 februari 2008

SP biedt raad Wieringen handtekeningen referendum aan

De SP Afdeling Schagen biedt vanavond om 19.30 uur in Wieringen in samenwerking met de SP-fractie van Provinciale Staten de handtekeningen aan die zijn ingezameld voor een referendum over het wieringerrandmeer.
Dit zal gebeuren in de gemeenteraadsvergadering die vandaag (donderdagavond 7 februari 2008) plaatsvindt in het gemeentehuis van Wieringen, Elft 15, 1777 AC Hippolytushoef.

Met haar petitie roept de SP namens burgers de raadsleden van Wieringen en Wieringermeer op om een motie in te dienen voor het houden van een gemeentelijk referendum over dit omstreden project.
In de weken voor de jaarwisseling verzamelde de SP hiervoor in beide gemeenten ruim duizend handtekeningen. Bijna alle mensen die tekenden vinden dat zo'n referendum gehouden moet worden vóór er een definitief besluit kan worden genomen over het randmeer.
De vraagstelling die de SP de mensen voorhield luidde: ,,Vindt u dat er een referendum over het Wieringerrandmeer gehouden moet worden?". De mensen konden op papier aangeven: 'JA, dat wil ik' of 'NEE, hoeft van mij niet zo nodig'.

Slechts één procent van de mensen die reageerden gaf aan een referendum overbodig te vinden.

Volgende week zal de SP vervolgens op woensdagavond 13 februari de stapel handtekeningen uit Wieringermeer aanbieden aan de commissie Grondgebiedzaken van de gemeente met het gelijkluidende verzoek.
Naar verluidt nemen beide gemeenten en Provinciale Staten in de loop van maart een definitief besluit over het randmeer. In december leek het er nog even op dat de besluitvorming over het kunstmatige meer op het laatste moment zou worden afgeblazen wegens ernstige problemen in de stuurgroep. Volgens Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland en de colleges van Burgemeester&Wethouders van beide gemeenten zijn nu alle heikele punten op het gebied van de financiering en de verkeersafwikkeling opgelost en is het wachten op groen licht van respectievelijk de gemeenteraden en provinciale staten.
Daaraan voorafgaand wordt eerst een definitief besluit genomen over geheimhouding van de uitkomst van diverse nieuwe onderzoeken.