SP wil dat provincies samenwerken bij wachtlijst jeugdzorg

13 december 2007

SP wil dat provincies samenwerken bij wachtlijst jeugdzorg

Instellingen voor jeugdzorg die meer dan 10% jongeren toelaten van buiten de provincie worden gekort op hun provinciale subsidie. Dat klinkt redelijk maar in de praktijk betekent het dat een instelling niet beboet wil worden en dus opvang weigert aan kinderen van elders die opvang nodig hebben. De SP vindt dat onaanvaardbaar. Carlien Boelhouwer: 'Er wordt veel gekrakeeld over het weinige samenwerken van jeugdzorginstellingen, en dat is ook een probleem. Maar in dit geval werken de provincies niet samen, en dat is gezien de ijver om goede jeugdzorg van de grond te krijgen, toch wel een verbijsterende constatering.'

Tijdens de stageweek Jeugdzorg waren twee van de SP fractieleden te gast bij Zandbergen in het Gooi. Daar hoorden zij dat Zandbergen opvangplaatsen had moeten afbouwen omdat die niet gevuld werden. De reden: het Gooi mag niet meer dan 10% jongeren toelaten uit het WRA-gebied en Utrecht op straffe van korting van de provinciale subsidie. Zandbergen had natuurlijk jongeren elders uit de provincie op die plekken kunnen zetten, maar jongeren uit de kop van Noord-Holland willen over het algemeen niet naar het Gooi, omdat dat zo ver van het ouderlijk huis is. En dus volgt afbouw van het aantal plekken. Met dit probleem heeft Zandbergen te maken sinds de nieuwe wet Jeugdzorg. Daarvoor waren de grenzen niet zo strikt afgebakend en ving Zandbergen traditioneel veel mensen op uit de randprovincies.

De SP was op de hoogte van de 10% regeling, maar dat de consequentie van een en ander kon zijn dat een instelling noodgedwongen opvangplekken afbouwt omdat ze niet vol te krijgen zijn, terwijl er tegelijkertijd wachtlijsten zijn in de buurtprovincies/buurtregio’s, dat wist de SP niet.

Hoe zit het ook weer: de provincie koopt hulp in bij de diverse organisaties voor Jeugdhulpverlening in haar provincie, zoals Zandbergen. De provincie wil dat de subsidie die zij verstrekt ten goede komt aan jeugdigen die woonachtig zijn in die provincie. In het IPO is afgesproken dat hierop een uitzondering is voor maximaal 10 % van het subsidievolume van een instelling voor Jeugdzorg. In de praktijk betekent dit dat de provincie Noord Holland met ons heeft afgesproken dat zij hen korten op de subsidie voor buitenprovinciale cliënten boven de 10%.

Het nu: Zandbergen is de 10% te veel zo dicht genaderd dat daar op dit moment is afgesproken dat alleen jeugdigen worden opgenomen met een indicatie van Bureau Jeugdzorg Noord Holland. Dit omdat ze aan de 10% zitten en de ruimte die er nog is specifiek wordt ingezet voor evt crisisopvang. In de praktijk kan dit betekenen dat bijvoorbeeld de regio Amsterdam (met een eigen provinciale status) een wachtlijst heeft, terwijl er misschien wel een bed vrij is in één van de andere voorzieningen. Alleen in noodsituatie (crisis) wordt hiervan afgeweken. In geval van een crisisaanvraag van buiten de provincie Noord Holland, dient BJZ Noord Holland in te stemmen met die crisisplaatsing. Is dat het geval, dan gaan ze wel over tot opname van de crisissituatie.

Een bizarre situatie die niet mag voortduren. De SP heeft schriftelijke vragen gesteld.