Testcase voor democratisch gehalte provinciebestuur: gezakt

8 november 2007

Testcase voor democratisch gehalte provinciebestuur: gezakt

Vandaag is de testcase voor het democratisch gehalte van het provinciebestuur. Vanmiddag zal tijdens de vergadering van de commissie wegen, verkeer en vervoer blijken of een meerderheid van de politieke partijen zich zal neerleggen bij het aangekondigde besluit om artikel 17 van het reglement van orde te schenden door insprekers te beletten in te spreken over het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord.

Op de agenda van de commissie staat een agendapunt over de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. In deze fase van het proces gaat het om de reacties die de betrokken gemeenten hebben ingediend bij het provinciebestuur over de desastreuze plannen van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks voor het openbaar vervoer. Artikel 17 van het reglement van orde voor de vergaderingen van statencommissies bepaalt dat insprekers, tezamen gedurende maximaal 30 minuten, het woord kunnen voeren over onderwerpen waarover de commissie een inhoudelijke bespreking voert. Deze situatie is hier aan de orde, dus artikel 17 is hier van toepassing.

De SP is zeer benieuwd welke politieke partijen een bewuste schending van het reglement van orde, en daarmee een anti-democratische besluitvorming en een schoffering van insprekers, voor hun rekening willen nemen.

Vervolg.

De SP was de enige partij die tijdens de commissievergadering kritische opmerkingen heeft gemaakt over het buitensluiten van insprekers. Geen enkele andere partij had er blijkbaar moeite mee het reglement van orde bewust te overtreden. De SP heeft uitgesproken principiƫle bezwaren te hebben tegen deze gang van zaken. Door met de andere partijen mee te blijven neuzelen over het programma van eisen, zou de SP de anti-democratische vergaderorde goedkeuren. Om daar uitdrukkelijk afstand van te nemen, hebben Louise Smits, Bert Putters en Harald Bos de vergadering verlaten.

Harald Bos: "Hier doen wij niet aan mee. Dat de SP grote inhoudelijke bezwaren heeft tegen dit programma van eisen staat natuurlijk buiten kijf. Dat wat het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks een aanvaardbaar minimum vindt, vinden wij volstrekt onvoldoende voor een goed openbaar vervoer in het noorden van onze provincie in de komende 7,5 jaar."

Mensen die niet in de gelegenheid zijn gesteld om in te spreken, kunnen hun vragen aan de SP-fractie opsturen of e-mailen. De SP zal deze vragen als schriftelijke vragen aan het college stellen. Op deze manier dwingen wij de provincie om inspraak van inwoners serieus te nemen.

Naschrift 9-11-2007: GroenLinks heeft voorafgaand aan de vergadering per e-mail laten weten dat zij de SP gelijk geeft in het feit dat artikel 17 geschonden wordt, maar dat zij zich neer zou leggen bij de (anti-democratische!) meerderheid van de commissie. De Partij voor de Dieren gaf na de vergadering aan de SP te hebben gesteund door de commissiegriffier voorafgaand aan de vergadering een e-mail te sturen. Feit is wel dat geen enkele partij tijdens de vergadering in haar eerste termijn bezwaar maakte tegen de procedure. Alleen de SP maakte in eerste termijn bezwaar tegen het ten onrechte niet toestaan van het democratisch spreekrecht.