SP stemt voor begroting

12 november 2007

SP stemt voor begroting

De SP heeft dit jaar voor het eerst sinds jaren voor de begroting 2008 gestemd. Voor andere provinciale fracties was dat reden om verrast op te kijken. De SP werd er zelfs voor gefeliciteerd. Dago Wellink: 'Ach ja, felicitaties. Maar we stemden wel voor met in achtneming van de gemaakte kritische opmerkingen, aldus onze stemverklaring. We zijn nu dus tegen op punten: bijvoorbeeld dat mijns inziens megalomane idee van een Noord-Hollands paviljoen bij de Olympische Spelen in China en dito de vele tonnen voor de eigen PR.'

De begrotingsprocedure was dit jaar uitgespreid over ruim twee maanden. De eerste termijn van de statenfracties was in de statenvergadering van half september, toen volgden besprekingen in de commissie, Gedeputeerde Staten (GS) kwam schriftelijk met haar memorie van antwoord op de schriftelijk ingediende vragen en maandag 12 november volgde tenslotte de tweede, afsluitende termijn. Een en ander zorgde ervoor dat er niet rechtstreeks door Provinciale Staten op GS gereageerd kon worden. Nauwelijks debat dus. Op een opmerking van GS als zou het niet kloppen wat in de motie staat, kon niet meer worden ingegaan, immers de tweede termijn was al voorbij. Dago Wellink:

De procedure was een ramp, ook voor de democratie. Moties zijn ook weggestemd omdat ze door GS onbeargumenteerd weggezet konden worden als onwaar.

Een van die moties was het afblazen van de voorgenomen bezuiniging van 6-12% op de provinciale steunfunctieinstellingen. Dit voornemen was in de statencommissie aan de orde gekomen en door de steunfunctieinstellingen zelf ook nog eens bij een werkbezoek van de commissie aan Primo, een van de steunfunctieinstellingen, aangekaart. De tekst van de motie was gebaseerd op wat de steunfunctieinstellingen hadden aangeleverd. Dago Wellink:

Als GS dan zegt, de inhoud van deze motie klopt niet en daarmee wegkomt zonder dat je zelfs kan vragen hoe dit idee dan bij de steunfunctieinstellingen kan leven, dat is ronduit slecht en hoogst onfatsoenlijk richting de eigen steunfunctieinstellingen. Kennelijk schort er van alles aan de communicatie tussen GS en de instellingen, maar zelfs voor die constatering krijg je als statenlid dit jaar bij de begroting niet de ruimte. Schandalig.

Al was de procedure dan een ramp, twee moties van de SP hebben het gehaald: die van het overeind houden van 1 miljoen voor het OV en die van de Nieuwe Nes, een multifuntioneel centrum bij Schagen. Weliswaar gaan deze moties als PvdA-trofeeën het archief in: de SP was de initiatiefnemer bij de Nieuwe Nes en heeft haar motie ten gunste van die van de PvdA teruggetrokken en dito het OV. Dago Wellink:

We zijn blij dat deze zaken het gehaald hebben, en dat PvdA dan letterlijk het dictum van onze Nieuwe Nesmotie overneemt, dat nemen we dan op de koop toe. Het gaat ons om de inhoud.