h

SP loopt stage bij Jeugdzorg (deel 2)

23 november 2007

SP loopt stage bij Jeugdzorg (deel 2)

Deze week, de week van de Jeugdzorg, konden statenleden stage lopen bij Jeugdzorginstellingen. SP-statenlid Bert Putters liep stage bij de kindertelefoon en bij Bureau Jeugdzorg in Hoorn. In zijn logboek schreef hij er het volgende over op.

bert putters luistert mee bij de kindertelefoon

'Deze week van de jeugdzorg mocht ik stage lopen bij bureau Jeugdzorg. Helaas moest ik de eerste stage dag voorbij laten gaan i.v.m. een werkbezoek in het kader van de West-Frisiaweg. Die eerste dag stond in het teken van de crisisopvang. De andere twee dagen ben ik wel aanwezig geweest. De eerste dag was bij de kindertelefoon. Na een kennismakingsgesprek mocht ik meeluisteren en – kijken bij twee enthousiaste en gemotiveerde vrijwilligers aan de telefoon en computer. De degene die aan de telefoon zat, heeft al een jarenlange ervaring als vrijwilligster. Dit was te horen aan de gesprekjes die zij voerde met de vooral jonge kinderen. De verscheidenheid is groot en de gesprekken zijn intens. Zowel jongens als ook meisjes weten de weg naar de anonieme telefoon te vinden. Een nieuw fenomeen is de Chat box. Vooral de iets oudere jeugd kent deze nieuwe methode van communiceren. Omdat dit medium nieuw is moet de hulpverlener adequaat reageren. Want wanneer zij niet snel reageert, is zij haar Chat contact kwijt aan een andere hulpverlener elders in het land. Degene die zij wel binnenhaalde had niet zo’n groot probleem, maar wel zo dat zij/ hij veel had aan het advies.

De volgende dag was ik lekker dicht bij huis en op de fiets, zo’n 13 kilometer, had ik een stage bij bureau Jeugdzorg in Hoorn. Na het gebruikelijke bakje koffie werd ik door de teamleider gebracht naar een al begonnen casuïstiekoverleg. “We hebben vandaag niet zoveel gevallen”, vertelde de leidster van het casuïstiekoverleg. De verscheidenheid is verschillend, maar niet heel ernstig. De samenwerking met GGZ (voorheen RIAGG) loopt wel goed. Maar ook daar kent men een soms te lange wachttijd. Het kan beter doordat zij vaak alles weer overdoen en de gegevens eigelijk zo kunnen krijgen van bureau Jeugdzorg. Van een van de medewerkers van het bureau krijg ik een uitleg over de IJIJ registratie en afhandeling. Het is begrijpelijk en ook wel bewerkelijk, maar alles is op deze manier goed te herleiden voor een goede begeleiding. Belangrijkheid is de medewerking van de ouders en het oudere kind zelf. De wijze van motivatie is ook belangrijk.

Met een schat aan informatie keer ik huiswaarts. Twee dagen jeugdzorg heeft bevestigd wat wij als partij al voelden; “Betrokkenheid met het kind”. Wanneer er meer geld komt, wordt het beter en worden de wachtlijsten alleen maar korter.'

U bent hier