h

Provincie heft busbaan op

16 november 2007

Provincie heft busbaan op

De provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor het opheffen van de busbaan langs de Kruisweg (N201) tussen de Aalsmeerderweg en de Fokkerweg. Tegelijkertijd is de Kruisweg voor het autoverkeer op dit tracé verbreed van twee naar drie rijstroken. De SP is het niet eens met dit beleid van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks om voorrang te geven aan de auto boven de bus. In de vergadering van Provinciale Staten op 12 november zijn vragen gesteld aan VVD-gedeputeerde Cornelis Mooij.

Bovenstaande kwestie ontdekte de SP bij het bestuderen van het provinciaal meerjarenprogramma infrastructuur (PMI). Het PMI is een grote verzameling van infrastructuurprojecten: voor de auto, het openbaar vervoer, de fietser en de verkeersveiligheid in algemene zin. Al deze projecten staan kriskras door elkaar in het PMI. Er is geen logische indeling naar doelgroepen (auto's, openbaar vervoer, fietsers). De projecten zijn zeer summier beschreven, zodat niet goed duidelijk wordt wat deze projecten betekenen. Bovendien maakt het college niet duidelijk wat de urgentie is om de projecten te willen uitvoeren. Het hierboven genoemde voorbeeld van de "stiekeme" opheffing van de busbaan, is een voorbeeld van een project waarvan de beschrijving niet duidelijk maakt wat er aan de hand is.

Om niet meteen tegen het hele PMI te hoeven stemmen (maatregelen voor openbaar vervoer, fietsers en veiligheid kunnen in principe op steun van de SP rekenen) diende de SP een motie in om de besluitvorming over het PMI uit te stellen. Het college wordt opgedragen de projecten op een logische manier in te delen en daarna opnieuw aan Provinciale Staten ter besluitvorming voor te leggen. Opvallend was dat geen enkele partij dit voorstel steunde. Harald Bos: "Ze vinden het kennelijk gemakkelijker om te roepen dat de SP overal tegen is, dan in te gaan op een constructief voorstel. Van geen enkele partij heb ik bovendien argumenten gehoord waarom het noodzakelijk is openbaar vervoer- en fietsprojecten te koppelen aan asfaltprojecten."

Wat de opgeheven busbaan betreft draaide gedeputeerde Mooij, zoals wel vaker gebeurt, om de kern van de zaak heen. Hij vond het geen probleem dat de bussen van lijn 140 weer in de file voor de brug over de Ringvaart komen te staan "want er ligt toch een vrije busbaan voor de zuidtangent". Hieruit blijkt dat de gedeputeerde niet eens weet waar hij over praat, want lijn 140 rijdt helemaal niet over de zuidtangentbaan. De handelwijze van het college is bijzonder zuur voor de reizigers die nu weer met de bus in de file op de Kruisweg staan.

U bent hier