Met de bus over de Afsluitdijk

25 oktober 2007

Met de bus over de Afsluitdijk

Beter gezegd: voor een duur tarief in een overvolle bus over de Afsluitdijk. Dat is wat veel reizigers van bus 350 (Interliner/Q-liner Alkmaar-Leeuwarden v.v.) overkomt. Na klachten die de statenfracties van de SP in Noord-Holland en Friesland van reizigers ontvangen hebben, hebben wij hierover schriftelijke vragen aan gedeputeerde staten gesteld.

De SP wil weten of het college op de hoogte is van de bezetting van de bussen op lijn 350 en wat het college aan de overbezetting gaat doen. Het is verboden om tijdens ritten op de snelweg reizigers te laten staan. Ook wil de SP weten of - en zo ja waarom - het college ingestemd heeft met het afschaffen van het normale streekvervoer over de Afsluitdijk. Reizigers zijn nu verplicht met de Interliner te gaan. De Interliner is, in de brede spitsen, duurder dan het strippenkaarttarief. Bovendien rijden er vaak "gewone" bussen op deze lijn, terwijl de reizigers extra betalen voor meer bewegingsruimte en comfort in de bussen.

Alles bij elkaar is dit geen wenselijke situatie om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen. Wij hopen dat het college dat met ons eens is. De schriftelijke vragen zijn hier te lezen.