Jeugdzorg beter organiseren samen met medewerkers

10 oktober 2007

Jeugdzorg beter organiseren samen met medewerkers

Bij de rondetafelconferentie eind september naar aanleiding van de beldriedaagse Jeugdzorg is aangegeven dat er bij Jeugdzorg veel veranderen moet: minder bureaucratie, meer samenwerken etc. Dat is niet de enige verandering: ook de aanbevelingen van de inspectie die Bureau Jeugdzorg ruim een jaar geleden doorlichtte moeten voor een belangrijk deel nog in de praktijk worden gebracht. Een moeilijke klus, die volgens de SP staat of valt met de manier waarop een en ander wordt aangepakt. Carlien Boelhouwer: 'Ik ben van mening dat het personeel mee moet mogen denken, zij moeten gehoord en gekend worden in dit proces. Ingrijpende veranderingen moet je niet van bovenaf op willen leggen.'
De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Amsterdam, 10 oktober 2007

Aan GS te NH

onderwerp: schriftelijke vragen

1.Bij de rondetafelconferentie naar aanleiding van de beldriedaagse Jeugdzorg is aangegeven dat er bij Jeugdzorg veel veranderd moet worden. De lijnen moeten korter worden, minder bureaucratie, meer samenwerken etc. Dat is niet de enige verandering: ook de aanbevelingen van de inspectie moeten nog voor een deel praktijk worden. Een moeilijke klus, die staat of valt mijns inziens met de manier waarop een en ander wordt aangepakt. Ik ben van mening dat, wil dit echt lukken, het personeel mee moet mogen denken, dat is gehoord en gekend moet worden bij/in dit proces. Bent u dat met mij eens?

2.Zo nee, kunt u dat uitleggen?

-in het algemeen geldt dat ingrepen van bovenaf die niet door de werkvloer worden begrepen weinig succesvol zijn, vergelijk de 5-jarenplannen in de SSSR, medewerkers worden zo is mijn inschatting niet gestimuleerd als zij het gevoel hebben in de tang genomen te worden;
-bent u wellicht van mening dat de problemen binnen de jeugdzorg deels 'de' schuld zijn van de weinige medewerking van het huidige personeel;
-mocht dit laatste het geval zijn, dan zie ik dat graag in uw antwoord gestaafd door feiten.

3.Zo ja, kan ik er dan van uitgaan dat medewerkers in dit proces niet voor faits accompli worden gesteld en dat er wat dat betreft geen klachten zijn/zullen zijn?

4.In juni bleek dat de aanbevelingen van de inspectie nog niet allemaal praktijk zijn. Het is nu weer enkele maanden verder, hoe staat het er voor; graag per onderdeel welke zijn aangestipt in het laatste stuk (dat van juni) met betrekking tot de voortgang een antwoord.