Aanbesteden: SP wil de feiten
Aanbesteden: SP wil de feiten
Er is de laatste jaren veel veranderd in het openbaar vervoer. De belangrijkste en ingrijpendste verandering is het, als gevolg van marktwerking, openbaar aanbesteden van buslijnen. Maar wat levert dat aanbesteden eigenlijk op? De SP heeft er een hard hoofd in. Onze indruk is dat de boel verslechterd is, lijnen zijn verdwenen. Ook de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van het personeel zijn er op achteruit gegaan. Andere relevante vragen zijn: Zijn er meer reizigers gekomen? Is de waardering van reizigers voor het openbaar vervoer toegenomen? En hoe zit het met de veiligheid?
Een totaaloverzicht van alle veranderingen in Noord-Holland hebben Provinciale Staten niet. Dat is wel nodig voor een definitief oordeel. Helaas is de belangstelling van de collegepartijen VVD, PvdA, CDA en GroenLinks slechts gericht op het aantal dienstregelinguren. Terwijl andere belangrijke zaken buiten beeld blijven, zoals de veiligheid voor de reizigers en het personeel, de controle op zwartrijden, de arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Ondanks deze oogkleppen oordeelt de provincie positief over de openbare aanbestedingen, alleen maar omdat het aantal dienstregelinguren is toegenomen.
Harald Bos: "Ik vind dat onbegrijpelijk. Ook het feit dat gedeputeerde Cornelis Mooij (VVD) in de commissievergadering heeft gezegd dat de provincie niet verantwoordelijk is voor de veiligheid en de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden voor het personeel is teleurstellen en opmerkelijk. Het programma van eisen meldt immers wel degelijk dat de vervoerder een plan moet opstellen voor de veiligheid. De SP heeft de gedeputeerde opgeroepen duidelijke eisen te stellen aan zo'n plan, maar dat vindt Mooij blijkbaar niet nodig."
De SP heeft onder andere de volgende schriftelijke vragen gesteld.
- Wat zijn de totale kosten van het aanbestedingsproces?
- Wat zijn de gehanteerde criteria voor het aanbestedingsproces?
- Wat is per concessiegebied de ontwikkeling van het aantal reizigerskilometers van (vervoerder) sinds de concessieverlening?
- Is er met de concessieverlening een wijziging geweest ten opzichte van de vorige concessie in het aantal dienstregelinguren? Zo ja, wat is deze wijziging?
- Is er met de concessieverlening een wijziging geweest ten opzichte van de vorige concessie in de kosten van het openbaar vervoer voor de provincie? Zo ja, wat is deze wijziging?
- Is de concessie na de concessieverlening nog gewijzigd? Zo ja, wat was hier de reden voor en wat was de inhoud van deze wijziging?
- Hoeveel en welke vervoerders hebben zich aangemeld bij de aanbesteding?