College moet vragen over herindeling op tijd beantwoorden

13 augustus 2007

College moet vragen over herindeling op tijd beantwoorden

Terwijl de inwoners van Muiden, Weesp, Naarden en Bussum de dreiging van de ongewilde mega-gemeente steeds dichter bij voelen komen, en er hierbij volgens de gemeente Naarden door de provincie fouten zijn gemaakt, melden Gedeputeerde Staten simpelweg dat de antwoorden op de schriftelijke vragen die de SP op 3 juli over deze kwestie heeft gesteld niet binnen 30 (!) dagen beantwoord kunnen worden. Alsof er niets aan de hand is.

Of gaan GS de termijn, waarbinnen inwoners van de betrokken gemeenten en andere belangstellenden hun zienswijze over de beoogde herindeling bij de provincie ingediend moeten hebben, soms óók verlengen? De SP denkt van niet, dus de fusietrein dendert gewoon door. Hiermee dreigt het college de rechtspositie van inwoners en andere betrokkenen aan te tasten. Verder is het "vrijblijvend" omgaan met schriftlijke vragen door GS in strijd met het reglement van orde en de bestaande bestuurlijk-juridische verhoudingen in Nederland.

Natuurlijk kan het incidenteel een keer voorkomen dat vragen niet binnen 30 dagen beantwoord kunnen worden. Hier dienen dan zwaarwegende (m.n. externe) redenen voor te zijn. Harald Bos: "Een vakantieperiode of een te drastische bezuiniging op het aantal provincieambtenaren is dat mijns inziens niet: dat is een kwestie van adequaat plannen en vooruitzien." De SP heeft het college meegedeeld er van uit te gaan dat de vertraging maximaal twee weken zal bedragen. De gemeente Bussum, een unanieme tegenstander van het herindelingsplan van de provincie, is door ons op de hoogte gebracht van de vertraging door GS.

Op 23 augustus is Harald Bos, op uitnodiging van de SP-afdeling Diemen/Weesp, aanwezig op het Sluis- en bruggenfeest in Weesp, om het standpunt van de SP over de herindeling onder de aandacht van de inwoners te brengen.