SP stelt kritische vragen over Zeestad Den Helder

15 juni 2007

SP stelt kritische vragen over Zeestad Den Helder

Steekt de provincie geld in het bouwen van luxeappartementen bij de Rijkswerf of gaat er ook geld gestoken worden in het opknappen van de braakliggende terreinen in de stad? Die vraag stelde de SP-fractie, bij monde van Richard de Graaf, op 29 mei rechtstreeks aan de provincie.

Honderden Heldenaren waren op 17 april naar schouwburg De Kampagne gekomen voor de presentatie van de zogenaamde Stuurgroep Stedelijke Vernieuwing. In de stuurgroep zitten onder andere burgemeester en wethouders van Den Helder en een gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland. Zeestad CV/BV is de 'werkmaatschappij' van de stuurgroep, die zorg moet dragen voor verantwoorde besteding van het belastinggeld en het geven van sturing aan de betrokken marktpartijen. Zeestad CV/BV heeft de beschikking over een werkkapitaal van € 17,3 miljoen euro; € 6,9 miljoen van de gemeente Den Helder, € 6,9 miljoen direct van de Provincie plus € 3,5 miljoen van het Rijk.

Omdat volgens de plannen eerst wordt ingezet op het bouwen van luxeappartementen bij de Rijkswerf Willemsoord ('Project Molenplein') maakt de SP zich zorgen of het geld wel dáár terechtkomt waar het het hardst nodig is. En of het straks niet simpelweg is uitgegeven als andere plekken opgeknapt moeten worden.

Volgens de virtuele presentatie op de website van Zeestad blijft de kerk aan de Molengracht in elk geval staan. Ook de visie van architectenbureau West 8 waarin gedegen wordt gekeken naar het historische karakter van Den Helder werd goed ontvangen.
Maar de SP blijft wantrouwig tegenover de gekozen opzet van een publiek-private samenwerking waarin uit de opbrengsten van project Molenplein pas later gaat worden begonnen met het opknappen van reeds gesloopte plekken in het stadscentrum.

In antwoord op mondelinge vragen gaf de gedeputeerde Hooijmaijers (VVD) aan de zorgen van de SP niet te delen. Volgens hem is het bouwen van woningen voor het duurdere marktsegment goed voor de diversiteit van de bevolking en zullen de appartementen goed verkopen en geld genereren voor verdere projecten.
Het verwijt dat de constructie van een publiek-private-samenwerking onder een werkmaatschappij moeilijk door de volksvertegenwoordiging is te controleren legde hij naast zich neer.

,,Ik kan me goed voorstellen dat een wethouder liever aanwezig is om zijn handtekening te zetten bij de oprichting van Zeestad CV/BV dan dat hij bij de raadscommissie zit. Op deze manier gebeurt er tenminste wat,'' aldus de gedeputeerde.

Op 3 juli vindt van 19.30- 22.00 uur in schouwburg De Kampanje een tweede informatieavond plaats.