Kijk bij verbetering doorstroming ook naar het openbaar vervoer
Kijk bij verbetering doorstroming ook naar het openbaar vervoer
Over de N302, de weg van Alkmaar naar Zwolle via West-Friesland, wordt al heel lang gewikt en gewogen. De provincie ziet de weg als economische levensader voor het woon-/werkverkeer vanuit West-Friesland naar Amsterdam en wil de weg indringend opleuken tegen een peperduur kostenplaatje.
Volgens de SP is meer heil te verwachten van verbetering van het openbaar vervoer (OV), want nu moet je de auto wel pakken, omdat er geen hoogwaardig OV-alternatief is. Bert Putters: "Ze zouden bijvoorbeeld het spoor ter plekke moeten verdubbelen. Dat zou al een hele verlichting geven. Maar het gekke is, de mate waarin meer en beter OV zou kunnen bijdragen dit probleem bij de N302 te tackelen, is nooit onderzocht. Het lijkt wel alsof voor de plannenmakers het OV niet bestaat!"
De voorstanders van de peperdure operatie (de gemeentelijke en provinciale overheden) zeggen dat de N302 vooral in de spits het verkeer niet kan verwerken. Maar verbetering is ook mogelijk met wat kleine aanpassingen van de weg zoals het aanhouden van een lagere maximale snelheid, een groene verkeerslichtengolf, een extra afslag en een tunnel nabij Enkhuizen zou de doorstroming op de weg stukken beter worden. Zorg je dan tegelijkertijd dat op het platteland ook gewoon regelmatig bussen en treinen rijden, dan ben je van het probleem af. En dat zonder de zwarte briljanten kostende ideetjes van de stuurgroep die Gedeputeerde Staten op dit punt moet adviseren. Kortom: de SP is voor verbetering van doorstroming, maar sleutelwoorden moeten daarbij zijn: de verbeteringen zijn duurzaam, eenvoudig, hebben de instemming van de regio (bewoners zien over het algemeen niets in de plannen van de stuurgroep) en er blijkt uit dat men oog heeft voor behoud van het landschap.