Is de provincie wel nuttig?

2 maart 2007

Is de provincie wel nuttig?

De afgelopen tijd is in de media veel gesproken over het nut van het provinciebestuur. Er zijn mensen die het kunnen weten (de Nijmeegse hoogleraar Michiel de Vries) die zeggen: die laag kan weg. Er zijn andere mensen die het eveneens kunnen weten (met name bestuurders) die zeggen de provincies zijn hartstikke nodig want doen goed werk. De SP vindt dat er een bestuurslaag tussen rijk en provincie nodig is, maar vindt dat de huidige vorm te ver af staat van de burger.

De SP is ervan overtuigd dat er naast gemeentebestuur en rijksbestuur nog een bestuurslaag moet zijn. Anders vallen zaken die meerdere gemeentes betreffen immers erg moeilijk te regelen. Maar de SP is ook van mening dat deze bestuurslaag dichter bij de mensen moet staan en herkenbaarder moet zijn dan de huidige provinciebesturen. De huidige provincies kunnen beter vervangen worden door kleinschaliger regioprovincies.

In het middenbestuur, tussen landelijke en lokale overheid, dient de menselijke maat de norm te worden. Het middenbestuur moet succesol beleid van gemeenten rijk ondersteunen en moeten gemeenten niet voor de voeten willen lopen. Zo'n klein, maar saai middenbestuur heeft recht van bestaan en is wel degelijk nuttig. De huidige provincies hebben echter grote behoefte om hun nut te bewijzen, en doen daardoor meer dan wenselijk is. Met eenmalige projecten wordt veel geld verspild en weinig bereikt.

De provincie moet weer saai en nuttig worden