Provincie rijdt met campagne ‘weet jij veel’ scheve schaats

3 januari 2007

Provincie rijdt met campagne ‘weet jij veel’ scheve schaats

In de onlangs gestarte campagne 'weet jij veel' van de provincie staat de begroting van 2007 centraal. Doel van de campagne is, zegt de gedeputeerde, het publiek tonen wat de provincie met het gemeenschapsgeld doet. Echter, de provincie informeert het publiek niet uitputtend. De provincie selecteert een paar blikvangers maar laat andere beleidsmaatregelen doodleuk weg. ‘Over de met deze maatregelen gemoeide kosten voor burger en bedrijfsleven, wordt totaal geen informatie verstrekt’, aldus Mienk Graatsma, 'en dat is kwalijk want een provincie die haar burgers misleidt daar heeft niemand wat aan'.

De provincie communiceert in de campagne ‘weet jij veel’ over de resultaten die met de investeringen voor 2007 gepaard gaan. “Noord-Hollanders hebben er recht op te weten wat er met hun belastinggeld wordt gedaan. En we weten ook dat ze graag meer informatie over de provincie willen ontvangen”, aldus financieel gedeputeerde Ton Hooijmaijers.
Maar volgens Mienk Graatsma, fractievoorzitter van de SP, worden daarbij door de provincie essentiële zaken weggelaten. ‘De provincie wil, om een voorbeeld te noemen, voor 1 miljard euro aan aandelen Nuon overnemen’, vertelt Graatsma. ‘De belastingbetaler gaat dat jaarlijks 40 miljoen kosten. Kosten die op burger en bedrijfsleven verhaald gaan worden door een heffing op de wegenbelasting. En wat is het doel? Het doel is om één van de gedeputeerden een mooi baantje als commissaris te geven. Iets anders zie ik niet en de provincie kennelijk ook niet, want in de campagne ‘weet jij veel’ geen woord over deze beleidsmaatregel.’

Ook over het voornemen om een tweede zeesluis in IJmuiden te realiseren wordt in de provinciale opbiechtcampagne met geen woord gerept. De provincie heeft voor de omstreden uitbreiding van de zeesluizen al jaren 34 miljoen euro gereserveerd. Het CPB (Centraal Plan Bureau) heeft berekend dat het nadelig saldo van een dergelijke investering (totaal op en om 400 miljoen) in de orde van grootte van 70 tot 160 miljoen euro ligt. Voor dit negatieve effect zal bij het doorgaan van het project eveneens de Hollandse belastingbetaler opdraaien.

En dan tenslotte de reorganisatie bij de provincie zelf: De provincie heeft in de afgelopen jaren 200 ambtenaren op straat gezet bij een gelijk aantal te vervullen vacatures. Daarnaast heeft de provincie tussen de 400 en 600 externen in dienst. Volgens Graatsma zijn de kosten van een en ander vele tientallen miljoenen. Ook voor deze kosten die een gevolg zijn van het wanbeleid op personeelsgebied van gedeputeerde Poelmann en de provinciesecretaris draait de belastingbetaler op.

De campagne is kortom het tegenovergestelde van eerlijk. Graatsma: ‘Deze campagne doet me denken aan de misleidende vijfjarenplanberichten uit het Sovjet-Rusland van weleer. Die berichten waren ook altijd voor 99 van de 100% loos.’