Effectiviteit van lobbyisten niet aan te tonen

11 december 2006

Effectiviteit van lobbyisten niet aan te tonen

Enige tijd terug stelde de SP vragen over werk en nut van de Haagse lobbyist, de persoon die voor Noord-Holland in Den Haag zaken regelt. De SP ging het natuurlijk niet om de persoon in kwestie maar om de effectiviteit van deze activiteiten. Gedeputeerde Staten echter begrepen de vragen bewust verkeerd en antwoordden dat men niet gewoon was in het openbaar iemands functioneren te bespreken. Daarmee was voor GS de kous af. Dat niet voor de SP, de fractie stelt de vragen gewoon opnieuw.

Natuurlijk hadden GS kunnen begrijpen dat het de SP niet om de persoon als zodanig gaat, maar om de maatschappelijke effecten van de activiteit als zodanig. Dit gelobby is een onderdeel van het beleid van de provincie. De provincie hoort over haar beleid verantwoording af te leggen. De vragen van de SP passen daar in. Dat GS de vragen niet heeft willen begrijpen, kan er op duiden dat de effecten van het lobbyen feitelijk niet vallen aan te wijzen. Als dat zo is, moet de functie worden afgeschaft.

Schriftelijke vragen over de Haagse lobbyist