Bibliobus moet blijven

1 december 2006

Bibliobus moet blijven

Volgens de provinciale bibliotheekorganisatie Probiblio verdwijnt de bibliobus uit het Noord-Hollandse platteland als de provincie de steun aan het project niet nog een tijdje doorzet. De SP vindt dat geen probleem. De bibliobus is namelijk een van de voorzieningen die het platteland leefbaar houdt.

Maar of de provincie het bibliobusproject zal blijven steunen is nog maar de vraag. Bij de bespreking in de Commissie van 29 november bleek dat het CDA flink tabak had van het feit dat Probiblio altijd maar met negatieve verhalen komt: het ging nooit eens goed. De vraag volgde: doet Probiblio het door de provincie duur betaalde werk wel goed? En waarom duurt de bibliotheekvernieuwing en het goed geregeld krijgen van de bibliobus zo lang, dat moet toch een fluitje van een cent zijn? De andere fracties sloten zich daar min of meer bij aan.
Een redenering die gekenmerkt wordt door een kille bureaumentaliteit. De werkelijkheid is nou eenmaal weerbarstiger. Samenwerken gaat niet van een twee drie, dat is een langzaam proces. In dit geval zijn de samenwerkende partijen (basis- en andere bibliotheken) bovendien ook nog niet eens allemaal even groot en even rijk. Dat maakt het nog weer moeilijker. Bovendien: de provincie is zelf in dit proces bepaald niet flexibel. Sommige bibliotheken blijven verstoken van financiële steun bij het vernieuwen van de bibliotheek, omdat ze toen deze mogelijkheid er kwam al begonnen waren met dingen in hun bibliotheek aan te pakken. Een bibliotheek komt voor provinciale subsidie alleen in aanmerking als het werk nog moet beginnen. Een Kafkaëske en bureaucratische hindernis die tot op heden in stand is gehouden.
Het definitieve besluit is nog niet gevallen en de SP zal er alles aan doen om de neuzen de andere kant op te krijgen en de bibliobus te behouden.