SP legt PWN onder het mes

9 november 2006

SP legt PWN onder het mes

In de zomer presenteerde de SP een zwartboek over het Provinciaal Waterleidingbedrijf. Met het zwartboek wilde de SP bereiken dat de Provinciale Staten een onafhankelijk onderzoek instellen naar het reilen en zeilen van de PWN. Dat is niet gelukt. Een ruime meerderheid van de Provinciale Staten heeft blind vertrouwen in de PWN en is van mening dat het bedrijf niet gecontroleerd hoeft te worden.

In het zwartboek gaat de SP uitgebreid in op verschillende zaken, zoals: de grondruil met projectontwikkelaar Cobraspen van het duingebied op en om De Zandwaaier, de door de PWN stil gehouden problemen met het leidingennet, de zogenaamde marktconforme verhogingen van de salarissen van de raad van commissarissen van PWN, het wegpesten van de beheerder van De Zandwaaier, de PWN-aanpak van campingterreinen als Bakkum en Wimmenumerduinen, enz voort.

Woensdag 8 november 2006 was de commissiebehandeling van het SP-zwartboek. Alleen de ouderenpartij steunde het voorstel van de SP een onderzoek in te stellen. De rest van de statenfracties vond de reactie van de PWN, die de PWN op verzoek van Gedeputeerde Staten had geschreven, afdoende. Dat vond ook de gedeputeerde. Wel was men het er algemeen over eens dat het gedoe met de Bakkumse kampeerders nou eens en vooral voorbij moest zijn. Kortom, dat probleem wordt (gelukkig) aangepakt maar de rest van de zaken uit het zwartboek en van de SP-voorstellen (rehabilitatie van de door PWN ontslagenen en het helpen van boventalligen richting werk) dus niet, en dat is heel erg jammer. Zoals de Ouderenpartij het formuleerde: er wordt in dat zwartboek toch heel wat overhoop gehaald, dat nu gewoonweg onweersproken blijft en dus blijft er nu een zwarte wolk hangen boven de PWN.

Onweersproken inderdaad, want de schriftelijke reactie van PWN was dan wel uitgebreid maar stoelde niet op documenten in tegenstelling tot het zwartboek van de SP. Het zwartboek heeft als basis een bijlage in de vorm van 2 vuistdikke ordners documenten. Kortom, de SP kan nagenoeg alles uit de PWN-reactie weerleggen. Tijdens de vergadering heeft de SP hiervoor maar mondjesmaat de ruimte gekregen. De voorzitter (D66) wees bij voortduren op de klok en dus bleef het bij het aanstippen van een paar pertinente onjuistheden in de reactie van PWN en het nogmaals verwijzen naar de dikke bijlage. Tekenend voor de houding van de provinciale volksvertegenwoordigers, mensen die toch gekozen worden om beleid te controleren: niemand had in de afgelopen maanden de bijlage van het zwartboek ingekeken. Werkelijk niemand, dus evenmin de gedeputeerde en PWN. De SP deed vier vorostellen

De SP gaat ondertussen door met haar onderzoek naar PWN, en spitst dat toe op de overname door PWN van de WRK, begin deze eeuw. PWN heeft bij de overname beloofd voor het honderd man tellend WRK-personeel iets anders te vinden. Nu jaren later blijkt de PWN eigenlijk alleen werk (en goed betaald werk) voor ex-directieleden van de WRK te hebben gevonden, de rest loopt nog altijd boventallig rond. Kortom, het PWN-verhaal krijgt een vervolg.

SP overhandigt zwartboek PWN