Waterschap Rijnland moet extreme verhoging opstalrecht afblazen

2 oktober 2006

Waterschap Rijnland moet extreme verhoging opstalrecht afblazen

De enorme woonlastenstijging van 2500 huishoudens langs de ringdijk rond de Haarlemmermeer door verhoging van opstalrechten moet worden teruggedraaid. Dat bepleiten SP-Kamerlid Arda Gerkens en de statenfractie SP Noord-Holland. Het waterschap Rijnland verhoogde na een fusie met twee andere waterschappen de opstelrechten met duizenden euro’s per jaar.

De stijging bedraagt ongeveer 1000% en heeft geleid tot oprichting van het comité Opstal Onrecht. Deze bewonersorganisatie heeft inmiddels een gesprek gehad met het waterschap, maar dat leidde nog niet tot het terugdraaien van de maatregel. Het waterschap wil de opstalvergoeding optrekken naar ‘marktniveau’. De SP vraagt zich af welke bescherming bewoners hebben tegen dit soort praktijken.

Arda Gerkens: “Mensen hebben vaak lang geleden een woning gekocht. De prijs was hetzelfde als bij een huis op eigen grond. Daarnaast betaalden ze een opstalrecht van twee- tot driehonderd euro per jaar aan het waterschap. Nu moeten ze opeens 2500 tot 6500 euro gaan betalen. Het gaat in een aantal gevallen om AOW-ers met een klein pensioentje, die moeten vertrekken als deze belachelijke aanslag mag doorgaan.”

De SP heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan minister Peijs van VROM en aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. De SP wil onder meer weten of Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, toezichthouders op het waterschap, het verhogingsbesluit kunnen vernietigen. Ook wil de SP dat de overheid gaat kijken hoe de rechtsbescherming van bewoners tegen onredelijke verhogingen van het opstalrecht verbeterd kan worden.

Schriftelijke vragen over de verhoging van opstalrechten