Nee, nee en nog eens nee tegen Wieringerrandmeer

2 oktober 2006

Nee, nee en nog eens nee tegen Wieringerrandmeer

Afgelopen maandag is een meerderheid van PS akkoord gegaan met een partiële (gedeeltelijke) herziening van het streekplan Noord-Holland Noord. Deze herziening moet het uiteindelijke plan voor de aanleg van het Wieringerrandmeer mogelijk maken. De SP fractie stemde tegen deze herziening, omdat de SP geen voorstander is van het plan.

Hoe lang er al niet gepraat wordt over het Wieringerrandmeer! En ondanks verzet van omwonenden, actiegroepen en gemeenteraad Wieringen gaat de provincie onverminderd door. Het glossy miljoenenproject voor de upper ten moet koste wat kost doorgang vinden.

Tijdens de Statenvergadering van 25 september werd vast weer een hindernis geslecht: het streekplan werd herzien om het meer en de 2200 woningen mogelijk te maken. Terecht werd de vraag gesteld: wat nu als de randmeerplannen geen doorgang vinden (er is nog niets definitief besloten en het geld is er ook nog niet), zitten we dan vast aan die 2200 woningen in dit groengebied, kan dan niet een projectontwikkelaar zo aan de gang? Nee, natuurlijk niet, zei de gedeputeerde, daar bent u toch zelf bij? Hoe dat ook zij, vast staat dat we weer een stukje verder richting realisering van het peperdure project zijn geduwd. De SP heeft tegen gestemd.

Eerder waren er bij Provinciale Staten stemmen opgegaan om een besluit over genoemde herziening uit te stellen. Een onderzoek naar de onvolkomendheden op het gebied van de waterkwaliteit, de kosten baten analyse en archeologisch onderzoek werd wenselijk geacht. De rooskleurig voorgestelde verwachtingen als het gaat om werkgelegenheid en economische groei worden in genoemde rapportage flink lager ingeschat. De indruk bestaat dat de financiële bijdrage van de Provincie Noord-Holland bij de aanleg hoger zal uitvallen. Zo ook die van de gemeenten Wieringen en Wieringermeer.

Bij de aanleg van het meer zullen naar verwachting problemen optreden met de waterkwaliteit, luchtkwaliteit en archeologische en landschappelijke waarden in Wieringen. De waterkwaliteit in het gebied zal na de aanleg van een randmeer mogelijk niet voldoende zijn voor (glas)tuinbouw en de teelt van bloembollen en aardappelen. Onduidelijk is of er problemen zijn te verwachten op het gebied van baggerslib. De luchtkwaliteit zal onder druk komen te staan. De streek is nu nog één van de best presterende gebieden in de Provincie wat die kwaliteit betreft. De frisse lucht en de rust heeft een positieve aantrekkingskracht op het toerisme.

Het landschap van Wieringen is uniek in de kop van Noord-Holland en rijk aan archeologische vondsten. Bij de aanleg van een randmeer zullen veel van deze vindingen blootgelegd kunnen worden. Maar deze kunnen ook verloren gaan, namelijk als ze de voortgang van de aanleg hinderen. De geschiedenis heeft bij soortgelijke projecten uitgewezen dat de bereidheid om te wachten op conservatie en onderzoek ontbreekt.

Een randmeer is vanuit landschappelijk oogpunt een grote achteruitgang. Om de aanleg te bekostigen zouden er minimaal 1850 woningen gebouwd moeten worden. Inmiddels wordt uitgegaan van zeker 2100 woningen. In de gemeente Wieringen is maar beperkt plaats voor deze woningbouw. Als hoeveelheid woningbouw en uiteindelijke kosten van het meer zo nauw met elkaar samenhangen, zou het dan niet verstandiger zijn de aanleg van een meer af te blazen. Dat geeft alle partijen rust en de bewoners de nodige zekerheid voor de toekomst.