Fusie Essent en Nuon voorlopig niet ten koste van de huishoudens

29 oktober 2006

Fusie Essent en Nuon voorlopig niet ten koste van de huishoudens

Essent en Nuon hebben plannen te fuseren. De fusie leidt mogelijk tot kartelvorming, en dat betekent: geen concurrentie en dus geen goedkope energienota's maar gepeperde rekeningen voor Nederlandse huishoudens. De SP vindt dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen. De overheid (provincie) is nog altijd grootaandeelhouder van Nuon en als aandeelhouder kan de provincie invloed uitoefenen, zodat deze ontwikkeling wordt gestopt. De fractie zal gedeputeerde Moens maandag hierover aan de tand voelen.

Essent en Nuon hebben plannen te fuseren. De fusie leidt mogelijk tot kartelvorming, hetgeen zeer nadelige gevolgen zal hebben voor de groot energie gebruikers en huishoudens. In dit standpunt wordt de SP bijgestaan door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), die stelt: ‘er is te weinig grensoverschrijdende transportcapaciteit van energie en de markten zijn daarmee te weinig aan elkaar zijn verbonden’. Er is dus geen sprake van grootschalige concurrentie op de energiemarkt. Ook door de Vereniging voor Energie, Milieu en Water (VEMW) wordt aangegeven dat ‘op dit moment Essent en Nuon samen 60% van de Nederlandse energiemarkt controleren. Dit levert te veel macht op, waardoor de marktwerking in het gedrang zal komen met alle nadelige gevolgen voor de Nederlandse zakelijke afnemer en consument’.

Het gemiddelde huishouden betaalt dit jaar 65 procent meer aan energie ten opzichte van 2000. Dit jaar is de prijs van energie weer met 7,5 procent verhoogd. Een huishouden betaalt in 2006 gemiddeld 1.715 euro aan energiekosten. We hebben het hier alleen maar over de energielasten voor een huishouden, nog los van andere toenemende lasten. Zolang de overheid beschikt over de aandelen van energiemaatschappijen, waaronder Nuon, dient de overheid haar invloed uit te oefenen op de jaarlijks toenemende prijsverhoging van energie. Deze mag in ieder geval niet meer stijgen dan de inflatie en huishoudens met weinig inkomen dienen te worden gecompenseerd.

De SP heeft maandag gedeputeerde Moens aan de tand gevoeld over deze ontwikkeling. Moens zei dat hij de Provinciale Staten zal inlichten nog voor het definitieve besluit over de fusie valt. Ofwel, PS houdt in zekere zin een stem hierin. Dat is ten minste wat: de burger eheeft nog niet helemaal het nakijken. Moens zei verder dat hij en de andere aandeelhouders het gevaar van kartelvorming onderkenden en ook de eventuele gevolgen hiervan voor de premies voor huishoudens. Met andere woorden, de aandeelhouders hebben allerlei voorwaarden gesteld aan de fusie, o.a. dat de premie niet omhoog gaat.
Hoewel dit soort ellende voorkomen had kunnen worden door nooit toe te staan energiebedrijven te privatiseren, zoals de SP stelde en nog steeds van mening is, vooralsnog lijkt er voor de huishoudens niet direct verschrikkelijk veel te veranderen. Hoe dat ook zij, de SP blijft het in de gaten houden.