Schiphol: aandelencarrousel

6 juni 2006

Schiphol: aandelencarrousel

Gedeputeerde Hooijmaijers wil 1% van de Schipholaandelen overnemen van het rijk. Dat is nodig, zegt hij, om als provincie enige daadwerkelijke invloed te kunnen houden op Schiphol, als de vlieghaven straks naar de beurs gaat. Een vreemd, je zou bijna zeggen wereldvreemd, voorstel, alsof bezit van een zo laag percentage aandelen ook maar iets kan bewerkstelligen.

Neem bijvoorbeeld het Nuon. De provincie heeft veel meer dan 1% van de Nuonaandelen. Maar tot nu toe heeft dit aandelenbezit niet ook maar een keer tot belangrijke beleidswijzigingen bij Nuon geleid. Toen een jaar terug bekend werd dat de directeur een jaarsalaris opstreek van ruim 8 ton, werden daar in de provincie weliswaar vragen over gesteld, maar pas nadat ook de media breed uitgemeten hadden over het topsalaris deed de directeur een -zij het minimale- concessie: hij zou een van de bonussen niet incasseren. Dit jaar echter bleek het jaarsalaris van de directeur weer gewoon opgetopt te zijn met alle daarvoor mogelijke bonussen: resultaat een salaris van zes maal dat van de minister-president. Het bedrijfsleven trekt zich kortom niets aan van een paar aandeelhouders die er een andere mening op nahouden.

Het voorstel van Hooijmaijers is om nog een reden vreemd. Zijn partijgenoot in Den Haag, Zalm, stuurt aan op verkoop van de Schipholaandelen. Om dan als VVD-provinciebestuurder via een achterdeur toch weer een aandeel te bemachtigen ‘om enige invloed te houden’ doet sterk denken aan muiterij tegen het VVD-opperhoofd. Hoe dat ook zij: de SP is tegen de verkoop van de rijksaandelen. Schiphol moet in handen blijven van de overheid. Niet winst is de bepalende factor bij een Nutsvoorziening maar het algemeen belang.