Statenleden nemen afscheid met veel poeha

27 mei 2006

Statenleden nemen afscheid met veel poeha

Maandag 29 mei nemen voor de zoveelste keer enkele statenleden afscheid. Andere werkzaamheden zijn vaak de reden van vertrek. In Noord-Holland is het gebruikelijk om als statenleden tussentijds vertrekken, daar in de statenvergadering aandacht aan te besteden. De SP vindt dat statenleden die de vier jaar niet vol weten te maken, niet zoveel aandacht verdienen.

Bij afscheid van een statenlid houdt de commissaris van de koningin een rede over vertrekkende statenlid. Ook het statenlid zelf zegt nog iets. Vervolgens wordt de vergadering onderbroken, zodat de andere statenleden het vertrekkende statenlid de hand kunnen drukken. Allemaal prachtig en wel, maar enigszins een bijsmaak houd je er wel aan over. Vooral als het handen drukken en de speeches enige tallen minuten duren en er over en weer wordt uitgeweid over wat men leuk vond om te doen en wat men belangrijk vond enzovoort. Het is allemaal net te veel schijnwerper op verdiensten die voor 99,9 % absoluut geen bijzondere verdiensten zijn. Bovendien je zit in de Staten voor jouw partij en niet voor je zelf. Het feit alleen al dat je de vier jaar niet vol maakt, is een minpunt van jewelste: dat was de kiezer wel beloofd immers.

Kortom, in de wandelgangen tabee zeggen tegen elkaar, zou, de uitzonderingen daargelaten, voldoende moeten zijn. De SP zal het, mocht het voorkomen, op die manier doen.