Pommeren, u weet wel...

31 mei 2006

Pommeren, u weet wel...

Noord-Holland heeft alweer een tijdje terug betrekkingen aangeknoopt met de Poolse provincie Pommeren. Betrekkingen wil zeggen: we volgen de ontwikkelingen daar als was het de eigen provincie. Pommeren is een zusterprovincie. De SP vraagt zich af of de band niet moet worden doorgeknipt.

De mode in stedenzusters en provinciezusters is in de jaren tachtig en negentig begonnen. Men zag het als een opmaat naar iets waarvan men hoopte dat het er ooit van zou komen: alle menschen wirden bruders. Een aandoenlijk initiatief en tot op zekere hoogte valt er best iets voor te zeggen. Maar dan moeten de betrekkingen en het waarom ervan wel voor iedereen duidelijk zijn. De 'speciale' band moet kortom wel een beetje zin hebben, en liefst een beetje meer zin dan het niet realistische, utopische uitgangspunt.

Aan dat 'zin' schort het wat Pommeren betreft nogal. Reken maar dat in Noord-Holland daarom ook niemand weet dat 'onze' zusterprovincie Pommeren heet en helemaal in Polen ligt. Ondertussen gaat er wel veel geld zitten in de organisatie van het zustergevoel. Maar als dat gevoel niet leeft, is het dan geen geldverspilling en moeten we er dan niet mee ophouden?

De provincie heeft inmiddels door dat haar Poolse zuster geen bekendheid geniet in Noord-Holland en daar gaat de provincie nu wat aan doen. Noord-Holland gooit er volgend jaar 50.000 euro tegenaan voor een documentaire over de verschillen en overeenkomsten van Noord-Holland enerzijds en het Poolse Pommeren anderzijds. Je moet er maar op komen!