Armoedefonds komt er eindelijk

31 mei 2006

Armoedefonds komt er eindelijk

Zes jaar geleden stelde de SP voor om een provinciaal armoedefonds te beginnen. Daar was toen helaas geen steun voor. Afgelopen maandag kwamen collegepartijen GroenLinks, VVD, CDA en D66 met een zelfde voorstel. Goed dat er nu een armoedefonds komt, alleen jammer dat het zes jaar heeft moeten duren.

Armoede is niet van vandaag of gisteren. Ook een paar jaar terug was de armoede al schrijnend. Zes jaar geleden lanceerde de SP in de Provinciale Staten van Noord-Holland daarom het idee een stimuleringsfonds armoedebestrijding te starten. Elke gemeente die nieuw beleid maakte om de armoede in hun gemeente uit de wereld te helpen, zou van de provincie een extra financiele ondersteuning krijgen.

Een provincie mag officieel niet aan inkomstenpoliotiek doen, maar op deze manier, met dat fonds ertussen, omzeilde je die klip. Van de 83 statenleden stemden hoogstens een handvol, 2-3 mensen, voor het plan. Onder hen de twee leden van de fractie van de SP. De SP werd verweten aan symboolpolitiek te doen. De SP zou, zo werd ook gesuggereerd, het onderwerp, armoede, hebben gejat van GroenLinks. De SP stelde iets voor, wat de provincie niet mocht doen, namelijk inkomstenpolitiek bedrijven, en ga zo maar door. Het fonds kwam er dus niet en de armoede groeide door.

En zo wordt het dan opeens 29 mei 2006. Een heel bijzondere dag want hoewel de provincietaken nog altijd dezelfde zijn, en er nog altijd niets aan inkomstenpolitiek mag worden gedaan, komt het fonds er nu wel. Weliswaar onder een andere naam: participatiefonds. Het werdt voorgesteld door de collegepartijen GroenLinks, VVD, CDA en D66, maar met dezelfde intentie: bestrijden van de armoede in Noord-Holland. Ronduit een goed initiatief, wat de SP natuurlijk zal steunen. Jammer alleen dat de mensen in Noord-Holland er zes jaar op hebben moeten wachten.