h

Aanbesteden leidt tot slecht openbaar vervoer

9 mei 2006

Aanbesteden leidt tot slecht openbaar vervoer

BusNoord-Holland heeft Connexxion bij de aanbesteding van het openbaar vervoer het exclusieve recht gegeven op de verzorging ervan in de regio. Dat wil zeggen: geen enkele andere vervoerder mag in die regio zijn diensten aanbieden, ook niet Connexxion er een potje van maakt. Dat bleek onlangs toen Taxi Anders aan de provincie subsidie vroeg, om in Noord-Holland Noord goed openbaar vervoer te gaan verzorgen.

Geen gek idee van Taxi anders. De laatste jaren zijn heel wat lijnen opgedoekt en zijn veel mensen gedwongen de fiets te nemen of de auto. Maar in aanbestedingsland word een concurrent niet geaccepteerd. Zakelijk gezien terecht, maar heeft de klant er wat aan? Nee.

Dat is dan ook de reden dat de SP zich altijd heeft verzet tegen het uit handen geven en het openbaar aanbesteden van het openbaar vervoer. Immers, als de maatschappij die in de prijzen is gevallen geen goed werk aflevert, wat dan? De provincie blijkt daar dan niet bijster veel aan te kunnen doen. Veel meer dan dreigen met een boete voor het bedrijf, zit er niet in. En daarmee krijg je niet meet goed vervoer, immers je zit als provincie niet zelf meer achter het stuur. Ook de provincie is voor de volle 100% uitgeleverd aan een bedrijf dat winst wil maken en aan winst alles onderwerpt.

Kortom, klant en overheid, iedereen zit met lege handen en wacht urenlang in bushokjes op een bus die niet komt, behalve de directeuren van de vervoersbedrijven: die zitten er warmpjes bij.

U bent hier